fredag 17 april 2020

Drama

Vaknade i natt av...någonting, oklart vad. Kollade min telefon. Såg två saker:
1. Sms från en medarbetare att hon hade fått migrän och skulle stanna hemma på fredagen.
2. Meddelande från SOS alarm-appen att det brann någonstans i närheten av mig.

Kikade på kartan, kikade sedan ut över byn och där stod den kombinerade elfirman/utlämningsstället för systembolaget i ljusan låga. HELVETE vad det brann.


Bild snodd från lokaltidningen. Det här är liksom hela vårt lilla centrum.
Coop till vänster. Pizzeria i det mörklagda området till höger.
Vi bor till höger om höger i bilden.

Punkt 1 innebar att dagens planer, som var att jobba hemma i soffan halva dagen och vara ledig och ha det lite gött på eftermiddagen, sket sig. Punkt 2 innebar att jag inte kunde somna om. Tycker det är sjukt obehagligt med eldsvådor och som sagt, det var HELVETE vad det brann. När jag vaknade hade ändå räddningstjänsten varit på plats i någon timme och det sprutades ju vatten så att till och med jag såg det på flera hundra meters håll utan linser (och genom rätt så skitiga fönster), men det slog ändå upp lågor högt mot himlen och röken bolmade milsvida. SOM TUR ÄR så låg vinden inte mot vårt hus för då hade vi nog blivit rökförgiftade (med tanke på att vårt hus är synnerligen dragigt, särskilt i sovrummet). Men det hade väl varit det lilla bekymret. Tycker så synd om dom som har firman, det är ett litet familjeföretag, ägarna bor på vår gata. Det är ju hela deras livsverk som försvinner bara över en natt sådär. Kan inte ens föreställa mig hur deras tankar går. OCH I DESSA TIDER.

Sånt låg jag och deppade över medan natten försvann. Såatteh, vad ska man ligga i sängen och dra sig för när plikten kallar? 04.30 befann jag mig på jobbet, nu har jag fått massor gjort och det innan fan själv har fått i sig vällingen. Jodåsåatt. Kanske kan jag ändå vara ledig i eftermiddag och ha det lite gött?  Den som lever får väl se.

1 kommentar:

  1. Läskigt! Eld är otäckt.
    Men det är också lite, lite skrämmande du är på jobbet klockan halv fem. Fast effektivt förstås när man slipper mejl, telefoner och pratglada kollegor.
    För övrigt har jag fått en thailändsk massör som granne. Så bortkastat. De borde ju ha öppnat någonstans i dina trakter istället.
    DDT

    SvaraRadera