tisdag 4 december 2018

Till stallet istället, v49, pt1

Igår trodde jag och alla andra i min ridgrupp att det skulle vara hoppning, men eftersom vi hade WE på grund av att vår ridlärare var sjuk förra veckan så var det visst inte förrän nästa gång. Så gårdagens övning var att galoppera över bommar på kvartslinjen och modifiera antalet galoppsprång. Har gjort den övningen med Pojken en gång tidigare och då var det mest bara "se till att han håller en rak linje". Pojkens galoppregister är inte så stort än, det är väldigt svårt att få honom att korta galoppen utan att han bryter av till trav, vilket gör att det är svinjobbigt att galoppera tillsammans med nio andra eftersom det blir mycket slängtrav för min del. Men igår på framridningen kunde vi plötsligt galoppera varv efter varv i ridhuset utan avbrott. Nu berodde det inte så mycket på skicklighet och utveckling som att uppvärmningen i galopp var att galoppera runt fyrkantsspåret och de som ville fick lägga volter vid A och C. Då lade jag inga volter (det går ju ändå inte, hahaha) utan passade på att utnyttja det utrymme som blev och bara hålla igång galoppen. Och efter det kändes Pojken JÄTTEFIN. Pigg, vaken, lyhörd och alert som tusan. Man märkte även att han tyckte det var roligt med galoppbommarna. Fattningarna blev distinkta och jättefina I BÅDA VARVEN, och, håll i er nu, jag kunde korta galoppen och rida på åtta jämna galoppsprång på en distans där han tidigare gått på sex. Åh vad roligt det var och åh vad nöjd jag var. Kändes som att om Sweden International Horse Show fortfarande hade pågått så hade jag hyrt ett släp på Statoil och åkt upp och varit med (ja, i fantasin alltså).
Så himla synd att det är hoppning nästa gång. Och så himla synd att vår jättebraiga ridlärare ska sluta, eller det var i och för sig bestämt redan från början att hon bara skulle ha oss den här terminen men för mig har det i alla fall varit ett riktigt lyft, tycker jag har utvecklats mycket och fattat en hel del saker som borde varit självklara men som tydligen inte varit det för mig. Hur det blir nästa termin är fortfarande oklart, eller åtminstone har inte vi fått veta något. Hoppas dock på att få tillbaks den ridläraren som vi hade förut, för hon är också superbra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar