måndag 31 december 2018

Bokåret 2018

Det börjar bli dags att summera bokåret 2018. Gjorde ju det 2017 och varför ändra på ett vinnande koncept? 2017 läste jag 70 böcker (plus lite omläsningar av gamla hästböcker som jag tydligen gör istället för att börja knarka när livet kör ihop sig. Funkar skitbra om ni frågar mig. Gjorde samma sak 2018 och än har ni inte sett mig på Plattan köpandes heroin).

Under 2018 läste jag 75 böcker, vilket ger lite drygt 6 böcker per månad. Helt okej ändå med tanke på att 2018 också var året då jag slog någon form av världsrekord i övertidsarbete.

De här böckerna, redovisade i kronologisk ordning och med betyg inom parentes, läste jag 2018:

Dolt i mörker - Elly Griffiths (4½)
Flickorna i parken - Lisa Jewell (4)
Norra Latin - Sara Bergmark Elfgren (3)
Jag fann dig - Lisa Jewell (4)
Hon som vakar - Caroline Eriksson (3)
Mina smala axlars längtan - Maria Frensborg (3)
Slutet på sommaren - Anders de la Motte (4½)
Sköldpaddor hela vägen ner - John Green (3)
Höstdåd - Anders de la Motte (4)
Livet går så fort. Och så långsamt - Martina Haag (3)
Tyst väntan - Liz Nugent (4½)
Papperssjälar - Emma Johansson (3)
Floden om natten - Erica Ferencik (3)
Ondskans innersta väsen - Luca d'Andrea (2)
Utan dina andetag - Karin Aspenström (2½)
Battle - Maja Lunde (2)
Aldrig mer - Sara Larsson (4)
Kåda - Ane Riel (5)
Systrarna - Claire Douglas (3)
Kvinnan på bänken - Anna Jansson (3)
Hata Gustavsberg - Agnes Lindström (2)
Självhushållning på Djupadal - Gustaf och Marie Mandelmann (5)
Alex - Pierre Lamaitre (3½)
Stefans lilla gröna - Stefan Sundström (5)
Skrik tyst så att inte grannarna hör - Karin Alfredsson (4)
Sanningen om Audrey Wilde - Eva Chase (3)
Dödskaravanen - Mats Erasmie (3)
Rökridå - Krysten Rytter (1)
Blodlokan - Louise Boije af Gennäs (2)
Och sedan var hon borta - Lisa Jewell (4)
En annan Alice - Liane Moriarty (3)
Stora små saker - Jodi Picault (4)
Korpsystrar - Bettina Bieberstein Lee (3)
Sveket - Linwood Barclay (2)
Världens vackraste man - Lena Ackebo (3)
Kära Barbro - Lena Ackebo (4)
Låt oss hoppas på det bästa - Caroline Settervall (5)
Offrens offer - Bo Svernström (4½)
Älskaren från huvudkontoret - Camilla Grebe (4)
Husdjuret - Camilla Grebe (4)
Livets och dödens villkor - Belinda Bauer (3)
Sex år - Harlan Coban (1)
Kvinna utan minne - Petter Lidbäck (2)
Mördarens mamma - Ida Linde (1)
Bara ett barn - Malin Persson Giolito (4)
Allt att förlora - Sabine Durrant (3)
Pakt - Anna Roos (1)
Det hemliga rummet - Eva Swedenmark och Annika Wennström (2)
Tusen små bitar - James Frey (3½)
Bara du - Ninni Schulmann (4)
Kritgubben - C.J. Tudor (4)
Sommaren, syster - Jerker Virdborg (1)
En vacker dag lämnar jag honom - Maria Blomqvist (2)
Monster - Jörgen Jaeger (3)
En oskyldig lögn - Sabine Durrant (3)
Vi hör av oss - Jacob Sundberg (2)
Mor gifter sig - Moa Martinsson (ej betygsatt p g a klassiker har egen kategori men såklart jättebra)
Ditt liv och mitt - Majgull Axelsson (2)
Syndabocken - Sofie Sarenbrandt (2)
Mamma sa att jag inte fick berätta - Cathy Glass (3)
Falska vänner - Jane Harper (2)
Ögonvittnet - Anna Bågstam (3)
Vaggvisa - Leila Slimani (2)
Under ytan - Gilly Macmillan (4)
Peder Fredricsson - Peder Fredricsson (5)
Vargattacken - Lars Berge (4)
Ensamfjäril - Gabriella Ullberg Westin (1)
Den mörka ängeln - Elly Griffiths (4)
Träskkungens dotter - Karen Dionne (5)
Saknad, förmodad död - Susie Steiner (3)
Kvinnan i fönstret - A.J. Finn (5)
In i minsta detalj - Kristin Emilsson (1)
Det som göms i snö - Carin Gerhardsen (3)
De försvunna - Lori Roy (3)
Den tredje hustrun - Lisa Jewell (2)


För ordningens skull redovisar jag också de böcker som jag påbörjade men aldrig slutförde p g a att jag av olika anledningar inte tyckte de var tillräckligt bra för att vara värda mödan och/eller tiden.

Vågspel - Ann Rosman
Björnstad - Fredrik Backman (förlåt)
1793 - Niklas Natt och Dag
Allt är inte glömt - Wendy Walker
Gick obemärkt förbi - Ingrid Hedgren
Besatt - Tara Isabella Burton

Nu ser jag fram mot att sätta tänderna i Stephen Kings nyaste, som jag köpte för rätt längesen men som jag tänkte att "den spar jag till julledigheten" om. Nu är julledigheten här, bättre möjligheter att liksom maxa sin läsupplevelse lär väl aldrig komma. Fan ta dig Stephen om du gör mig besviken med den.

5 kommentarer:

  1. Är det outsidern? Ser fram emot att läsa vad du tycker om den.
    Gamla hästböcker är ju det mysigaste som finns. Nan Ingers böcker om Piglet och Dunet är nog mina favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Outsidern som ligger i pipelinen ja. Älskar Nan Ingers hästböcker (men hur kan man ens komma på tanken att döpa en karaktär till Piglet? Hur tänkte hon att föräldrarna tänkte? "Jaha, en nyfödd bebis som ser ut som en rädd gris. PIGLET ska hon heta". Helt orimlig detalj i annars så realistiska böcker. Britta och Silverböckerna är ju också riktiga lyckopiller.

      Radera
  2. Men HUUUUR hinner du med att jobba som du gör och så läsa så här många böcker? jag är stum. Av beundran alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen jag har ju typ inget liv i övrigt :D Umgås knappt med folk, går aldrig på loppis (SNYFT) och har - kanske viktigast av allt? - inga hemmavarande barn som sätter käppar i hjulen för mina läsorgier.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera