torsdag 25 juni 2015

Besattheten

Det har pratats en del om våffeljärn i fikarummet på senare tid, kanske mest för att jag ser det som min plikt att underhålla mina kollegor med skrönor ur mitt livs novell i allmänhet, och om alla turerna kring våffeljärnet från Tretti Punkt Djävla Se i synnerhet. Häromdagen diskuterades till exempel vikten av att den ultimata Våfflan™ ska ha fyra delvåfflor, absolut inte fem som det är i vissa modeller. Fyra delvåfflor = perfekt att vika på mitten och avnjuta med exakta proportioner sylt och grädde. Fem delvåfflor = våfflan går inte att vika på ett ändamålsenligt sätt och är därför helt förkastligt, menade ena falangen med mig och Tord i bräschen, medan andra helt lamt menade att det "inte spelade någon roll" och inte ens visste om deras våffeljärn hade fyra eller fem segment. Sånt måste man väl ändå ha lite koll på?

Vi pratade även modeller, och då visade det sig att Marcus inte ens visste att det fanns dubbla våffeljärn. Jag googlade fram mitt Åviken som ett exempel och han själv googlade återförsäljare från när och fjärran och hotade med att åka och köpa ett på stående fot. TILL SIG SJÄLV. Men jag då*? Tack och lov var det slut i alla fall även hos Net On Net här i Ankeborg i alla fall, som är den vitvarubutik som ligger närmast jobbet.

I alla fall: Sällan har besattheten efter våfflor varit så gigantisk som nu, och speciellt inte efter de här fikarumsdiskussionerna som inte sällan haft inslag av "Våfflor jag minns". Våfflor med sylt och grädde...mmm. Rykande heta nygräddade våfflor med bara lite socker på...mmm. Fy helvete vad jag ska grädda våfflor sen...när jag blir pensionär, eller när nu Tretti Punkt Djävla Se behagar leverera.

PS. Har fått ett mail om att delta i en kundundersökning "för att göra Tretti.se bättre". AMEN SKÄMTAR DOM MED MIG ELLER?




* Detta är ett internt skämt och ska åtföljas av orden "sa Gren". Viktigt och fullständigt obegripligt för oinvigda, orkar dessvärre inte förklara heller och för övrigt är det ju som det är med interna skämt: sällan roligt för någon annan än de närmast sörjande. Och framför allt inte för han, Gren, då.

2 kommentarer:

  1. Klart de inte gör, det är ju automatiskt skickat, men föreslar att du sänder linken till din blogg.

    Och sen vill jag höra hela historien om Gren.

    Tack pa förhand.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag har sågat flyttfirman som krävde dubbelt betalt för flytten från Norrland till Hufvudstaden. Ja, de möbler som de inte slarvade bort alltså. Eller totalkvaddade.

    Nåväl, jag sågade dem på en portal för flytthjälp. Med en länk till min blogg. Ett av mina mest lästa ämnen, som även lett till att jag fått mail från andra som råkat illa ut då de satt i system att inte leverera allt på en gång utan komma med möbler efter ett tag som de vill ha mer betalt för att leverera.

    Gör detsamma med Tretti.se vettja!

    SvaraRadera