torsdag 21 augusti 2008

If I was a giraffe and someone said I was a snake, Id think, no, actually, Im a giraffe

I morgon ska jag på en stor fest som ska pågå från arla till särla. Jag är sämst i Sverige på finkläder och detta vållar mig mycket problem. Idag har jag förhört alla som jag tänker flankera mig med vad de ska ha på sig på dagen, så att det inte blir så att de kommer i smoking och jag i jeans. Nästa problem är vad man ska ha på sig på kvällen. Eftersom jag är totalt ointresserad av mode och handlar cirka 99 % av mina kläder på Myrorna så är min tillgång på så kallade finkläder starkt begränsad. Alla jag pratat med säger typ Jamen det är väl bara att ta någon kjol...och så en snygg blus till det. Jag äger för fan ingen blus, vare sig snygg eller ful. Det är inte rockn'roll med finkläder. Å andra sidan passar det sig inte riktigt att gå klädd som rebell när man är 40 och ska mingla med socitetssvin, eller jag menar övriga festdeltagare.
Situationen börjar kännas lätt problemartad och jag har därför ägnat kvällen åt följande givande överslagshandlingar: 

  1. Pratat i telefon och sms:at med ungefär alla jag känner.
  2. Joggat en halvmil.
  3. Spelat alla Dylanlåtar jag kan på gitarr, iklädd min röda Philosophy Football-tröja.
  4. Funderat på om inte Philosophy Football-tröjan är att betrakta som finkläder.
  5. Läst valda delar av Encyclopedia of Serial Killers. 

Har jag öppnat garderoben än? Svar: Nej.


Jag läste nyligen om togor (eller vad nu pluralformen av toga kan tänkas heta), det var inte alls bara något gammalt lakan man svepte om sig lite hur som helst utan utseendet varierade beroende på medborgarnas rang och position. Högre ämbetsmän hade togor med guldstjärnor på. Det tycker jag låter snitsigt. Jag funderar på om man snabbt skulle slänga ihop en sådan och på så sätt lösa morgondagens klädesproblem. Inte för att jag kanske är att betrakta som en högre ämbetsman, typ kejsare, men så himla kinkigt kan det väl ändå inte vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar