tisdag 13 juni 2023

Vanished right into the air

Min man har fått ont i ryggen och kan p g a det inte ligga på sidan, och det är också (i alla fall om man ska gå efter den gamla devisen "alla män är djur", höhöhö) på gränsen till vad man skulle kalla djurplågeri, att putta till honom så att han slutar snarka, för det är alltså det som är problemet (för mig, för honom är det mer att han har ont i ryggen). Är just nu också inne i en period av att sova jättejättedåligt, tror det har med ljuset att göra även om själva sovrummet är mörkt. Men vaknar av ingenting, ofta mindre än en timme efter att jag somnat, och sen tar det tusen år att somna om. Blir inte enklare av att ens partner vilar tryggt i Morfei armar och ger ifrån sig snarkningar vars ljudnivå börjar närma sig det hygieniska gränsvärdet för industribuller. 

Då är det en SABLA tur att man som jag har ett eget Flickrum™ för då är det ju bara att knalla dit och lägga sig. Somnar tyvärr inte lättare för det, för nu är det ju dessutom varmt så in i helvete, och Flickrummet™ vetter mot grannens trädgård och grannen är en otroligt flitig typ som är ute och tvättar bilen och klipper gräset och sågar (lät det som igår) saker till långt in på kvällskvisten. Det är i normala fall inte såna ljud som direkt stör mig, men när man redan har ett stresspåslag för att man bara kommer att få högst fyra timmars sammanhängande sömn så räcker det ju med motsvarande ljudnivå från en fallande knappnål för att det ska låta som att det marscherar förbi en blåsorkester. 

Igår åkte jag till Jysk och köpte ett extra täcke. Vill inte hålla på och släpa mitt täcke fram och tillbaka mellan sovrummet och Flickrummet™ eftersom det (endast i min hjärna, obs) liksom sänder signaler att man stampar iväg i vredesmod. Vet inte vem som skulle ha bekymmer med detta utom jag själv dårå, för min man sover ju och har inte en aning om ifall mitt täcke är här eller där, men det är så jag känner. 

I alla fall. För ett par år sedan köpte jag ett såkallat tyngdtäcke för det skulle ju vara så bra mot allt möjligt. Man skulle somna lättare, sova bättre och slappna av mer och fan vet om det inte snudd på ingick att man kunde få någon form av Nobelpris på köpet också. Nä, men åtminstone de tre första detaljerna är ju något som jag känner att jag gärna vill ha mer av (ja, det fjärde hade väl inte suttit fel det heller, men man får ju vara lite realistisk i sina önskemål), så jag iväg och skaffade ett sånt fortare än någon hann säga "lyckad reklamkampanj". Gillar absolut känslan av tyngd, men tyvärr tvingades jag konstatera att det varken gjorde till eller från för min periodvis rätt så skrala nattsömn, medan det däremot var ASJOBBIGT att till exempel byta påslakan i nämnda tyngdtäcke, det var som en ojämn brottningsmatch där täcket hela tiden hade övertaget, plus att det var rent generellt jobbigt att hantera när man skulle svepa det om sig, om det är definitionen av "klen" så är det det jag är. 
Efter några månaders kamp så gav jag upp, packade ner täcket i sin lilla originalförpackning och förpassade detsamma in i garderobens djup, där det fick dväljas fram tills för ett tag sedan då jag kom på att jag ju kunde ha det i  min pallsoffa/säng i Flickrummet™ för då slipper jag släpa mitt vanliga täcke fram och tillbaks som jag ju inte gillar att göra. Plus att jag ju inte sover där exakt varje natt, och inga hundar sover där någonsin, och därför behöver man ju kanske inte byta påslakan exakt lika ofta heller. Släpade fram tyngdtäcket, draperade det med mycket möda och stort besvär i ett påslakan och placerade i Flickrummet™ och tyckte att AAAAH, vilken grej. 
Fast det visade sig vara ÄNNU krångligare att vända sig och få täcket med sig än jag mindes, eller så har det att göra med att pallsoffan/sängen bara är 80 cm bred? I alla fall så känns det som att dra täcket om sig efter att ha vänt sig kräver ett kraftmoment som jag inte är beredd att offra nattsömnen för, så igår surfade jag i en känsla som påminde om vredesmod men som inte var det in på Jysks hemsida, där de lämpligtvis hade 50 % rea (fast säg när det inte är SUPER MEGA SALE på Jysk?) och beställde ett täcke för upphämtning i butik samma dag, eller CLICK & COLLECT som det tydligen heter på svenska nuförtiden. Det var ju rätt smidigt, tycker dock att snåla Jysk kunde ha bjussat på en himla påse att bära täcket i, kände mig som en karaktär i Snobben när jag larvade ut till parkeringen på det deppiga köpstället lite utanför stan där JYSK är beläget.

Jag på JYSK igår. 


Det finns väl ett sånt ställe i varje mellanstor stad med självaktning, ni vet upplägget: det finns affärer i stil med Mekonomen, Biltema, Jula, Jem & Fix, Elgiganten och Media Markt, men för att det inte bara ska bli ett karlarnas paradis så har man även smackat dit JYSK, Rusta, MIO Möbler samt en handfull kläd- och sportbutiks-outlets för att hela familjen ska ha någonting att bränna pengarna på, inbillar jag mig att man har tänkt i alla fall. Hur som helst, på detta område finns det även en cykelaffär och där svängde jag hastigt in eftersom jag ändå var där och eftersom jag ändå känt att jag behöver skaffa en ny cykelhjälm. Min gamla är från 2009 (varsågod för värdelöst vetande) och det har börjat lossna små bitar av skumgummifodringen som faller i ett sorgset regn över mig varje gång jag tar på eller av den, så 14 år är kanske vad livslängd man får räkna med? Dessutom fanns inte (tror jag i alla fall) hjälmar med Mips (Multi-directional Impact Protection System) på den tiden, eller i alla fall har inte min gamla cykelhjälm det. Mips skyddar mot rotationsstötar (köpte en ridhjälm med Mips 2020) och det är ju kanske inte så dumt för det är väl i första hand det man kan råka ut för om man ramlar av en häst eller cyklar omkull och slår i huvudet. Hittade en reakorg med Mipshjälmar där priset var nedsatt med 30 % på skyltexemplar, så där slog jag till som en hök och kände mig N-Ö-J-D. 

Åkte hem, brände av 45 minuters tabata-träning och tog sedan ut hundarna på en promenad. Ägnade sedan resten av kvällen (okej, rätt överdrivet, det var kanske 10 minuters aktiv tankeverksamhet) åt att fundera på hur jag skulle lösa problemet med att det är så himla LJUST i mitt Flickrum™, som ligger i västerläge med kvällssol. Har en gardin, men det är bara en liten kappa (heter det va?) och inget man kan dra för fönstret när man vill ha det mörkt. Amen köp en rullgardin då tänker säkert ni, men jag gillar inte rullgardiner, tycker de liksom är falska och opålitliga. Tänker mig istället något slags draperi i tjockt tyg, ska bara hitta det ultimata TYGET för detta ändamål. Scannar av Tradera och loppisar och till dess får jag väl helt enkelt bada i ljus. 
Idag ska jag köra lite intervallträning, tror jag tar Pi-rundan för den ligger lägligt till på väg hem från jobbet. Sen hem och promenera med hundarna och träna pilates, sen är det väl hopp och lek eller nåt sånt. 




6 kommentarer:

  1. Åkei dette klarer jeg ikke beskrive på svorsk, men iallefall, jeg bor jo i midnattsolens rike, så dette kjemper jeg mye med, og helt enig, rullegardin er håpløst. Men det som fungerer er å ha én gardin inne i karmen, trenger ikke være verdens tjukkeste, men gjerne lystett, på en skinne som går fra kant til kant. Og så en vanlig gardin over der igjen, sånn som man henger vanlige gardiner og som det virker som du har allerede. Kan og bør vanlig tjukk men lystett.
    Midnattsolens hilsen, frkfigenschou

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inne på någon sån version, tack för input!

      Radera
  2. När det gäller gardiner så finns det sånt där särskilt ljustätt tyg, det har vi som fördragsgardiner. Funkar hyfsat men våra läcker in ljus på sidorna pga sitter en bit ifrån fönstret.
    Men jag tänkte på din man som snarkar. Borde han kanske kollas för sömnapné? Det har jag och det är inte så hälsosamt. Har fått en cpap-apparat som jag sover med och älskar så nu är det mycket bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har blivit kollad och har (haft) problem med sömnapné, sen fick han en bettskena samt blev opererad i näsan pga trånga luftvägar (eller nåt sånt) och själva apnén blev bättre men snarkningarna fortsätter tyvärr i oförminskad skala

      Radera
  3. Bättre för min man också alltså, för jag snarkar inte längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får kanske be att han kollar upp cpap-möjligheterna.

      Radera