fredag 2 juni 2023

Coming up: långhelg

Igår när jag skulle köra till stallet så kändes det plötsligt lite kyligt i luften, och sen - halleluja - började regnet smattra mot bilrutan. SMHI:s app hade sagt 0 mm för hela tiodagarsprognosen, men jag var beredd att förlåta dom för det. 

Hade det relativt lugnt på jobbet, var med på en digital utbildning som hette Det svåra samtalet och det var, tja, svårt. Utbildningen handlade om olika typer av såkallat svåra samtal, det kunde vara att man inte passade tider, inte skötte sitt jobb, trakasserade kollegor, att det fanns misstankar om missbruk och så vidare. Detta skulle i utbildning gestaltas genom typ rollspel, där en var chef och en var anställd med en viss typ av problematik enligt ovanstående, och så fick man käcka tips på hur man skulle hantera detta. Problemet (för mig) var att det var samma skådespelare som spelade chef och anställd i ALLA filmerna, så det kändes lite som att det ena gav det andra, det börjar med en knappnål och slutar med en uppsägning, typ. Chefen (som såklart var man) var hela tiden outsägligt mild och förstående, men samtidigt rak och tydlig, och den anställda (som var en kvinna) gick hela tiden i försvarsställning och hade taggarna utåt, men lyssnade hela tiden på vad chefen sa, avbröt aldrig, brusade inte upp (i alla fall inte enligt mina kriterier) och lade sig genast platt och  levererade medgörliga varianter av "okej, jag ska försöka göra det" vad chefen än föreslog. Då är det ju inte så svårt att ha såkallat svåra samtal, tycker jag. 

Åkte hem och städade, sen var jag så trött att jag tog en powernap istället för att sortera tomater som jag tänkt innan det var dags att åka till stallet. Svängde inom bibblan för jag hade två reserverade böcker att hämta. Jag tror tyvärr du kommer att bli besviken, sa bibliotekarie-Eva och då visade det sig att den ena hade jag råkat beställa i lättläst version. NJA, kände jag för det, så bibliotekarie-Eva reserverade om den normala varianten och sa att de hade påtalat flera gånger att det framgår jättedåligt i systemet att det är en lättläst bok. Var i och för sig första gången det drabbade mig, men jag har kanske haft tur, har liksom inte ens tänkt på att det finns. 

Idag är det fredag, och långhelg is coming up eftersom jag tagit ledigt på måndag och så är det ju nationaldag på tisdag. Långhelg va? Mmmm. Ska träna viltspår på söndag och så är det ju ridning som vanligt på måndag kväll, men annars är det inga direkta planer alls, vilket ju är de bästa långhelgerna. Skulle egentligen ha tävlat viltspår med Laban, men så missade jag sista anmälningsdagen så nu blir det nästa tävling som är i slutet av juli istället, vilket ju inte är någon nackdel egentligen eftersom han fortfarande är ganska grön och oerfaren. Jag har lite svårt att få hum om vad han egentligen kan, han spårar ju jättebra men jag vet inte om det beror på att han haft lätta spår och haft turen att gå rätt på dom i startrutan, eller om han faktiskt är duktig, han har ju att brås på om man säger så men det går ju inte av sig själv bara för det. Men det kanske kommer att klarna lite mer nu under lyxkursen. 

Idag ska jag köra lite intervallträning efter jobbet och sen tror jag faktiskt att jag ska hem och påbörja jätteprojektet att flisa upp alla grenar som blev efter att vi fällde jätteaspen på tyskarnas tomt. Det är två jättehögar som inte lär försvinna av sig själv om man säger så. Men först väntar åtta timmars löneslaveri så det är väl bara att spotta i nävarna och sätta igång. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar