fredag 30 juni 2023

Running over the same old ground

Lika trött på kylan som jag var i våras, lika trött på värmen är jag nu. Eller, på ett sätt är det ju lite skönt det här med att bara hoppa i shorts och t-shirt och sen är man redo att ge sig av, istället för att hålla på och palta på sig kläder i lager på lager på lager och sen ändå frysa röven av sig så fort man inte direkt är i rörelse. Men allting blir så jobbigt. Igår skulle jag och min kollega Stefan inventera en del av vårt färdigvarulager (som är utomhus), det tog kanske en timme men efteråt kändes det som att vi hade hållit på med det hela dagen. Solen bara stekte och det var ingen skugga någonstans. Kom hem och gick en runda i skogen med hundarna. Där var det förvisso skugga, men svetten rann, flugorna surrade runt huvudet och det var inte behagligt någonstans alls. Kom hem igen, helt slut fastän vi kanske bara hade gått 4 kilometer eller så. Städade i en motvillig timme, sen kom min man hem och vi började diskutera en sak där jag sa,  och inte på något vis otrevligt, att jag inte förstod hur han tänkte i den specifika frågan vi diskuterade, och direkt tog han det som kritik och fick alla taggarna utåt och så blev det dålig stämning. Det kan fan inte vara värmens fel utan måste ha med Lättkränkta Vita Män™ att göra. Sen gonade han förvisso till sig, men ändå. 

Tränade pilates en timme, vattnade höns och tomater, sen var jag slut som artist. Satt i soffan med tvärdrag och läste, det var skönt men eftersom jag låg kraftigt minus på sömnkontot så orkade jag inte göra det heller så länge. Gick och lade mig, men då var det ett himla hallå på grannarna. För några år sen fick vi ju nya grannar istället för det ondskefulla paret Katla och Tengil. De nya är ett äldre par och de är verkligen jättejättegulliga och trevliga på alla vis. De har en liten hund som vaktar och skäller ganska mycket, men det stör mig inte och eftersom vi har vårt inhägnade trädgårdsland vid deras tomtgräns så får våra hundar och deras hundar aldrig någon direkt närkontakt. Klart jag kan få mig en utskällning (av hunden då) när jag tassar omkring bland mina odlingar och han tycker att jag inkräktar på det som han ser som sitt revir, men som sagt, det är inget som stör eller irriterar mig. De, grannarna alltså, har också ofta barnbarn på besök och det stör mig inte heller, tycker det är mysigt när barn springer omkring och leker och härjar istället för att sitta med näsan över en skärm. MEN IGÅR KVÄLL! Vårt sovrumsfönster vetter åt det hållet och det var barn som skrek och tjoade och levde om som om det inte fanns någon morgondag, och hunden skällde stup i kvarten och då skulle någon tysta den genom att klappa händerna (vilket inte fungerade) och då hojtade de åt den att den skulle vara tyst (vilket inte heller fungerade) och så började andra hundar att skälla och det var helt enkelt ett djävla hallå. Och som sagt VARMT, det var väl egentligen mest det. Har egentligen inget emot att ligga i sängen med öppet fönster och lyssna på ljuden från folk utanför, men igår var det faktiskt lite störigt. Fast mest var det nog värmen ändå. Nä, nu kan det gott få bli lite svalare tycker jag. 

Aja, nu ligger det bara åtta timmar mellan mig och helgen, så det är väl lika bra att sätta igång med dagens vedermödor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar