torsdag 12 januari 2017

Varför man ska ta bort vekehållaren på värmeljusbehållaren

Skrev just ett svar på Annikas kommentar till Mina fem bästa miljötips, och tanken slog mig att det kanske inte är så djävla självklart det här med aluminium? Alla kanske inte känner till att aluminium, trots att det är den vanligaste metallen i jordskorpan, är extremt och helvetiskt energikrävande att framställa? (och framför allt kanske inte alla lusläser kommenterar på gamla blogginlägg?) så jag tänkte helt enkelt copypaste:a min kommentar i ett rykande färskt blogginlägg. Så VASSEGO, här kommer förklaringen till varför man ska lossa den där vekehållaren innan man slänger sin värmeljusbehållare i metallåtervinningen:

Det som hamnar i metallåtervinningen sorteras med hjälp av magneter. Då åker ju hela värmeljusbehållaren med p g a att vekehållaren är av järn eller stål (magnetiskt) och då kan man inte återvinna aluminiumet (som själva koppen består av). För att framställa ett ton aluminium krävs 10 000 kWh fossilt bränsle och nästan 20 000 kWh elkraft, dvs extremt energikrävande. Återvinner man istället aluminium så går åt bara 5 % av energimängden. Så det handlar alltså inte om huruvida man ska slänga värmeljusbehållarna i metall eller inte (för det ska man ju), utan den främsta miljögrejen är att man ska ta loss vekehållaren från koppen så att aluminiumskrotet kan sorteras och återvinnas, dvs en energi- och resursbesparing.

Slutsats: Lägg BÅDE aluminiumkoppen och vekehållaren i metallåtervinningen, men peta loss vekehållaren så att magneten kan ta det magnetiska och det ickemagnetiska stannar kvar. DÅ BLIR MILJÖN GLAD för att den slipper göra av med så mycket energi.

Själv har jag börjat köpa refill-värmeljus i stearin istället, vilket känns bättre. Stearin görs av animaliskt fett = förnyelsebart = bättre miljöval, vanliga värmeljus innehåller paraffin, som görs av olja = ej förnyelsebart = sämre miljöval. Plus att man använder ljusbehållaren gång efter gång efter gång istället för att bara elda upp ett ljus och sedan stå där med någonting som måste slängas. Har dock ett GIGANTISKT lager av gamla värmeljus som jag fan i mig inte vet var det kommer ifrån, men det är i alla fall inte från IKEA för där är jag aldrig och jag kan inte påminna mig om att jag någonsin plockat på mig en karta värmeljus när jag är och handlar annars heller. Ändå verkar förrådet aldrig sina, antar att det har med mina stå-rustad-inför-zombieapokalypsen-skills att göra. Aja. Det var allt från miljömuppen för den här gången.

2 kommentarer:

  1. Ok, du har inte riktigt övertygat mig, eftersom jag tänker att kanske magneterna klarar av att spotta ut det som inte är magnetiskt, men tills jag undersökt vidare gör jag som du säger.

    Hälsningar en som lyder :)

    SvaraRadera
  2. Fast eftersom vekehållaren sitter fast i koppen så blir ju hela koppen magnetisk p g a det, och jag tror inte att det finns intelligenta magneter som känner av att "här finns det lite aluminium att utvinna, SPOTTA UT". svårt att veta när man lever i en science fiction-värld iofs :-)

    SvaraRadera