torsdag 26 januari 2017

Anmäl-alltid-ändrad-inkomst-till-Försäkringskassan-för-din-egen-skull

I morse hörde jag på radion att man, minns inte vem men...regeringen kanske? hade som förslag att ta bort kravet att folk som vabbar måste anmäla detta till försäkringskassan första vabbdagen, istället räckte det med att ansöka om ersättning när barnet var friskt igen. Detta i syfte "att underlätta för föräldrarna" och då tänkte jag i mitt stilla sinne att det var väl en klen hjälp? När jag tänker tillbaks på eget vabbande, eller, som man helt omständligt sa på den tiden, "jag är hemma för vård av barn" och en parentes här, när jag skulle vabba för mitt barnbarn och ringde och pratade med Försäkringskassans robot och sa att jag ville anmäla "vård av barn" så snäste hen "menar du VABB?", i en helt anklagande ton, som att jag var helt dum i huvudet. Det tyckte jag var jätteroligt och lite läskigt på samma gång. Ja, i alla fall. När jag tänker tillbaks på vabbandet så var det där samtalet till Försäkringskassan det extremt LILLA problemet. Man ringde, uppgav sitt och barnets personnummer och sen efter några dagar så kom det hem en blankett som man skulle fylla i och skicka in. Det var väl ingenting jämfört med att förströ ungar som var hemma med 37,8 i feber och extremt gnälliga/uttråkade/rastlösa OCH PÅ DEN TIDEN FANNS DET FAN I MIG INGEN DJÄVLA BARNKANAL SOM SÄNDE TECKNAD FILM DAGARNA I ÄNDA, ej heller paddor och poddar och allt vad det heter som man kan hålla ungar sysselsatta i timmar, utan man var väl glad om man hade något djävla kassettband med "Bamse i trollskogen" som inte spelats sjuhundratusen gånger. Så nä, att ringa till Försäkringskassan kändes inte så värst betungande om ni frågar mig. Och nuförtiden, när man kan sköta alla FK-ärenden i en djävla APP så borde det väl vara superenkelt? Enda gången det var problem var en gång strax innan jul, när jag hade postat min ansökan och någon jubelåsna la ett tomtebloss i den brevlådan så att alla försändelser brann upp, men det är ju inte direkt Försäkringskassans eller samhällets fel.

Men ja. Det verkar ju vara extremt mycket svårare och jobbigare att vara förälder idag än var det var förr, trots att de flesta barn av idag verkar vara upptagna med att hänga vid någon form av skärm minst 75 % av sin vakna tid, så det är väl bra att det underlättas dårå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar