söndag 23 oktober 2022

Lille P v 42

Har nu fått rätt så bra flyt med mina dagar med Lille P, tycker jag. Förra veckan kändes det litegrann Åh nej, vad har jag gett mig in på? men nu tycker jag att jag har fått bra snurr på upplägget. Till exempel att jag inte ska försöka klämma in hundpromenad innan stallet, för då känns det stressigt, utan först hem, ut en snabb runda med hundarna i trädgården, iväg till Lille P och SEN kan jag gå promenad i lugn och ro. Än är det ju hyfsat ljust, men nästa helg blir det vintertid och jag vill ta höjd för att kunna hinna med det mesta i dagsljus. Finns visserligen belysning till ridbanan (lyxigt), men när elen är dyr och solen gratis så är det ju ändå ett enkelt val. 

Hur går det med ridningen då? Jomen inte så tokigt. Följer ungefär samma upplägg varje gång, dvs longering i skritt och trav kanske 10 min, sedan kanske 10 min uppsutten skritt på lång tygel, sedan lite arbete med volter och serpentiner i skritt, därefter lite trav och så avslutar vi såklart med skritt på lång tygel. Allt som allt kanske 20-25 minuters ridning. Hittills har han varit väldigt obrydd. Sen den gången då han testade att stanna och backa och fick smaka lite spö så har han inte försökt med det något mer (peppar, peppar, no jinx osv). Idag testade han kanske att prova att springa ifrån det jobbiga (eller så var han bara allmänt pigg), men det var egentligen bara att han taktade några steg, sen var det bra med det. Tycker han går rätt stadigt, såklart inte i form men ändå så att han har lite egen balans. Och helt cool med omgivningen, bryr sig inte om trafik (gården ligger utmed en väg som visserligen inte är jättetrafikerad, men dock trafik), bryr sig inte om ifall djuren i hagarna runt ridbanan börjar flänga omkring, bryr sig inte om att han är ensam, bryr sig inte om att det blåser. Helt enkelt en Cool Kille. Hoppas det fortsätter på den inslagna vägen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar