måndag 17 oktober 2022

Hejdå helgen

Jaha, det var visst helgen som svischade förbi i en grisblinkning. Har jag haft det bra? Svar: JA. Efter jobbet i fredags så åkte jag hem och gick ut med hundarna och sedan åkte jag till Lille P. Det gick väl i och för sig sådär. Först ville han inte låta sig fångas i hagen, så ägarens svärmor fick hjälpa mig. Och när jag longerade honom försökte han vända och krångla och ha sig, och när jag red så ville han inte gå fram utan tvärstannade och backade och var allmänt motsträvig. Det testade han ju förra gången också, så den här gången hade jag tagit ett spö som jag petade fram honom med. Det gillade han såklart inte så det blev lite tjurig stämning, hehe. Tre gånger försökte han med detta trick, tre gånger fick han ett litet rapp med spöet, tre gånger skuttade han fram med en liten bockning.  Antar att han testar och ser om det funkar att komma undan, det är väl ganska naturligt med tanke på att han bara gått i hagen och haft det gött sen i våras och fram tills nu. Han var rätt svettig efteråt trots att jag kanske bara red i en kvart eller så, och bara skritt och trav. 

Åkte sen hem och hade unnat mig en sån där Picadeli-sallad till kvällsmat (tycker dom är på gränsen till oförskämt dyra, samtidigt som det känns lite smålyxigt att plocka ihop en sallad på trettio sekunder istället för att själv behöva stå och skölja och hacka och skiva och ha sig i en halv evighet). Började sedan kolla på Tunna blå linjen som jag varit sen med att fatta att det har kommit en ny säsong av. Älskar den serien! Sen blev jag såklart trött eftersom klockan hade passerat 21 så jag gick lade mig. 

I lördags vaknade jag tidigt, åt frukost, tog med mig hundarna och gick en regnig promenad på 12 km. Älskar regniga höstpromenader! Kom sedan hem, skalade av alla blöta kläder, tände en brasa, kurade ner mig i soffan med te och smörgås och tittade ikapp på Tunna blå linjen. Läste sedan ett par timmar, och därefter växlade jag över till Snabba cash, som jag inte heller fattat att det kommit en ny säsong på. Lagade middag, åt, blev sedan trött på gängkriminalitet och gick och lade mig i sängen och läste. 

Igår vaknade jag inte så tidigt (8-ish), gick upp, åt frukost, tog med mig hundarna och gick en solig  och rätt rask promenad på 9 kuperade km. Det blev svettigt. Kom hem, lämpade av hundarna, satte bröddeg på jäsning och åkte sedan till Lille P. Hade tagit med mig några äpplen för att fjäska in mig så att jag skulle kunna fånga honom i hagen och det gick han tack och lov med på. Finns inget som är så förnedrande som att försöka fånga en häst som inte vill bli fångad. Det räcker ju med att de länger lite på steget så är man chanslös. Lille P:s hage är dessutom både kuperad och sandig och tung som FAAN att gå i. Sen fattar jag ju att det inte är givet för honom att han ska komma bara för att jag står och hojtar med en grimma i näven, vi känner ju inte varandra (än). Men med lite äpplen och lock och pock ska vi väl förhoppningsvis göra det.

Hur som helst så gick det mycket bättre att både longera och rida igår. Han testade att stanna en gång, men gick fram direkt för skänkel och smackning och sen var det inget mer med det. Antingen så har han fattat att det inte lönar sig att krångla, eller så hade han helt enkelt bara en allmänt dålig dag i tisdags. Igår var första gången som jag var helt själv med allt, och det var så mysigt. Älskar ju att hålla på med det där runtomkringpysslet i ett stall. 

Åkte sedan hem, bakade bröd, startade ett långkok och sedan var det minsann både handboll och världscupshoppning på tv. Så där gick eftermiddagen, och sen blev det kväll och min man kom hem från sin Stockholmsresa och satte punkt för egentiden. 

Nu väntar en rätt så ordinär jobbvecka. Ridning på ridskolan ikväll och på torsdag ska jag ju börja rida i min nya grupp, spännande! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar