fredag 3 maj 2019

Vad jag tycker om Robinson 2019

Jag är ju en slavisk följare av Robinson. Har nog sett snudd på vartenda avsnitt av varenda säsong sedan start, möjligen med undantag av någon konstruerad kändis-Robinson. De första två säsongerna var i princip oslagbara, sen blev det sämre när man införde att det lag som vann fick rösta ut folk i det andra laget så att det bara blev slackers kvar mot slutet. Sedan ändrades det igen, men det kändes som att programidén gick på tomgång och kändes lite förutsägbar. Men det har blivit bättre igen, och de senaste säsongerna med Arga Snickaren tycker jag är nästan lika bra som de första med Harald Treutiger, för nu är det så mycket twister hit och dit så man vet aldrig vad som kommer att hända.

Så här tycker jag om årets deltagare (de som är kvar i skrivande stund):

KLAS: Min favorit, jag hoppas han vinner. Han verkar så himla trevlig och smart och ödmjuk och rättvis. EN HYVENS PRICK. Plus händig, duktig i tävlingar och i största allmänhet urtypen för en person man verkligen skulle vilja ha med sig på en öde ö. Bonus: väldigt snygg. Han är ju för fan helt overklig? Men i alla fall: heja Klas! om ni frågar mig.

TOBIAS: Nästa favorit. Först tänkte jag att nämen vad är det där för ett himla 80-talsspöke? Och "personlig sak: hårborste" (även om jag misstänker att produktionsbolaget har ett och annat finger med i spelet vad gäller val av personlig sak för att det ska bli bra tv)? Men det gick fort över. Har fallit som en fura för Tobias med pudelrocksfrisyr och allt. Han är ju svinduktig, plus verkar (också) så himla snäll. Och rolig. Och RAR. Är nästan lite kär i Tobias.

SOPHIE: Vet inte riktigt vad jag ska tycka om Sophie? Gillar att hon stod upp för Suzana (även om jag tyckte Suzana var riktigt vidrig) och hon är duktig och verkar ändå rak och ärlig. Det är väl det där med att hon är, vad hon nu är, kapitalförvaltare i Los Angeles (vad fan nu en sån gör?) som stör mig. Man kan säkert vara trevlig ändå, men samtidigt...nä? Det kan man nog inte.

BONNIE: Står ej ut med Bonnies typ, det här fnittriga och flamsiga och att hon låter som en tecknad seriefigur. Det kanske inte hon kan hjälpa, men jag har liksom aldrig heller hört henne säga något vettigt eller bidra med några survival skills att tala om. En sån där som blir kvar för att hon inte är ett hot. ZZZzzzzZZZ.

FIA: Vad ska man säga om Fia? Jomen hon verkar väl ändå rar. Fast lite av typen som vänder kappan efter vinden? Får inget riktigt grepp om henne, hon är lite för anonym. Känns också lite som att hon är kvar av samma anledning som Bonnie.

SEBASTIAN: Nämen fy vad jag inte gillar Sebastian. Tycker hela han verkar falsk och oärlig och jag gillar inte hans blick. Tror mycket väl att han skulle kunna ha hela frysen full av likdelar från f d flickvänner. Brr. Bort med Sebastian.

ANNA: Njaaa? Alltså, hon är ju duktig i tävlingar och sådär, men samtidigt lat och så är hon bästis med Sebastian. Det säger ju det mesta. Tycker också hon verkar rätt TORR, typen som har noll humor och aldrig kan bjuda på sig själv. Där passar hon ju i och för sig ypperligt ihop med Sebastian som verkar vara den som stod modell när Herren skapade urtypen för torra personer.

EMILIO: Jag tyckte först att Emilio var en rätt skön typ, glad och positiv. Man uppskattar ju folk som kan le åt elände istället för att jämra och beklaga sig hela tiden. Sen blev det lite löjligt med den här "killpakten" ihop med Lucas och en massa intriger hit och dit. Känns som att han är lite väl manipulativ och opålitlig plus smilfink. Gillar ej sånt, så Emilio går bort.

LINN: Jamen jag gillar Linn. Först gillade jag henne av ren princip, för att han den där vidriga Carl Stefan inte gjorde det och dessutom inte ens kunde säga hennes namn utan kategoriskt omnämnde henne som "korta tjocka". Men jag tycker Linn är rätt cool. Hon tar plats och bangar liksom inte för något. Sen har jag personligen lite svårt för människor som är så himla rastlösa och liksom inte klarar av att sitta stilla. Linn får ändå vara lite av en favorit.

ROBERT: Jomen Robert verkar väl vara en trevlig typ, fast ganska anonym ändå? Tycker inte riktigt jag får något grepp om hurdan han är. Men intrycket är ändå: snäll och trevlig. Gillar ju folk som är snälla och trevliga. Sen tappar jag lite respekten för folk som hela tiden lipar över sina barn i tv. Tyvärr, men sån är jag.

MATTIAS: Ja, vad ska man säga? Han är ju som han är han. Tycker ändå han är en rätt skön typ, fast jag hade gissningsvis blivit galen på någon som hela tiden sa "dä bara å gilla läget" om exakt allting. Men han är så mycket outsider att jag gillar honom lite av ren princip. Sen är han nog en av dom som hade klarat sig längst på en öde ö, vilket ju Robinson förvisso inte direkt handlar om, men ändå. Principen.

PETER: Suck, gäsp. Tycker han verkar vara cirka den trökigaste människa på denna jord. Helt utan utstrålning, en MES. Och så det här när han berättade att han gör inget och hans fru gör allt hemma och "vi har ju ändå varit gifta i 30 (eller vad det nu var) år så det verkar ju fungera". Schas, Peter!

JANNIKA: Jamen jag gillar Jannika! Hon tar liksom det mesta med ro, hetsar inte upp sig och verkar extremt seg och uthållig. Hon känns också socialt smart, plus snäll och medmänsklig. Jannika är min tredje favorit.

NICK: Är nog mitt all time high hatobjekt. Vilken vidrig människa, det finns ju liksom inget positivt att säga om ett sådant AS. Falsk, opålitlig och om Sebastian ger intrycket av att ha frysen full av likdelar så har jag inga svårigheter alls att föreställa mig att Nick skulle kunna storma in på sin gamla högstadieskola med ett skarpladdat vapen och börja skjuta vilt omkring sig för att han bara fick en trea i hemkunskap (typ). Hatar också att han liksom koketterar med att "han är den elaka". Det är inget jag tycker man ska vara stolt över. Vinner Nick så ska jag (åtminstone överväga att) sluta titta på Robinson.  


Nu inväntar jag spänt på en STORM I KOMMENTARSFÄLTET och att alla mina miljoner läsare skriver om sina Robinson-favoriter. Hahaha.







2 kommentarer:

  1. Oj, nu sköt jag mig själv i foten litegrann, ar sa jäkla dalig pa namn, men det är nagra som fastnat.

    Jag är kluven om Klas, han verkar nästan för bra för att vara sann. Jag tror att det finns mer spel bakom än man ser pa tv. Men som du säger, han är snygg och framstar som en reko grabb och när han avstod brev steg han i mina ögon.

    Robert, det är väl den lange fran Kinna? Han är en klar favorit hos mig. Verkar mjuk och go.

    Mattias trodde jag skulle bli mer en favorit hos mig, men han verkar lite lam. En man fran vidderna hade jag hoppats hade lite mer go i sig.

    Linn är väl tjejen med lite hes röst. Jag gillar henne.

    Tobias är ok ocksa, och det verkar som om hans harborste är den pryl som blivit mest använd av alla.

    Nick, haller fullständigt med dig. Vilken jäkla typ. Ingen som skulle platsa i mitt kompisgäng alls. En översittare och mobbare.

    Resten är lite mer anonyma för mig, men ogillar starkt allt tjafs och alla som lipar över familjen. De maste väl ända ha fattat när de skrev pa att de skulle vara borta hemifran ett bra tag.

    Jag har inte alltid följt Robinson, sag första och andra säsongen tror jag. Först vann en kille, sen en tjej och därefter en bög tredje säsongen (läste i tidningen) minns jag. Da tänkte jag att det här är tillrättalagt, och sen aterkom jag först i ar, sa nu kollar jag igen. Arga snickaren är duktig som programledare.

    Skulle bara önska att det vore lite mer „överleva pa öde ö“ än intriger och rävspel, som det är i serien „The Island“.

    Annika

    SvaraRadera
  2. Nu ska det stormas! Eller inte. Jag tycker ju i stort sett exakt likadant som du om alla.

    Jag blev så sur när de tog in Nick igen att jag vägrat titta på gränslandet. Fattar TV4 så kassa beslut ska de inte tjäna några reklampengar på mig. Vidrig människa som borde kräla tillbaka under den sten de hittade honom.

    Emilio verkar inte vara riktigt... bright, direkt. Men han är ju glad och oförarglig.

    Gillar nog Linn mest av tjejerna. Kan ju inte låta bli att imponeras av någon som helt obrydd äter kackerlackor.

    SvaraRadera