måndag 12 februari 2018

VARDAGSLISTAN

Jamen vad passar bättre i oxveckorna än att köra en vardagslista. Har sett den lite här och där i diverse bloggar, så jag snor såklart rakt av.


Något jag värderar högt i min vardag: När allting flyter på och är som vanligt. Även om jag älskar att vara ledig så gillar jag uppenbarligen ändå att leva väldigt inrutat. Skalman med sin mat- och sovklocka har fattat grejen. Sen gillar jag även när det inte är tusen grejer inbokade hela tiden, vilket rimmar väldigt illa med att kalendern ständigt tycks fyllas på av någon. Mig, uppenbarligen. Fast jag jobbar faktiskt på att inte ha tusen järn i elden jämt och ständigt. Går ändå hyfsat nu jämfört med för några år sen.

Det här äter jag till frukost: På vardagar smäller jag i mig en skiva Wasa Sport utan pålägg, en järntablett och ett glas vatten innan jag åker till jobbet. Sedan äter jag två skivor hembakat bröd med färskost och dricker en kopp kaffe på jobbet några timmar senare. Ser rätt ynkligt ut med tanke på att frukosten ska vara dagens viktigaste måltid, men jag klarar mig bra på det tycker jag. Finns dock inget som gör mig så genuint lycklig som en hägrande hotellfrukost. Det slår allt i matväg tror jag. Är dock alldeles för lat för att ställa mig och steka och koka på morgnarna så det blir sällan av. 

När jag går och lägger mig: Siktar på att vara i säng senast 21.00 och lyckas oftast med det utom på måndagar när jag rider och kommer hem sent. På fredagar blir det oftast INNAN 21.00 så det jämnar väl ut sig, hahaha.

Saker som står på min vardagliga tråkiga to-do list som jag aldrig gör: Rengöra filtret till köksfläkten och putsa fönster. Annars är jag rätt bra på att få saker gjorda, men vissa käpphästar finns ju.

Det här äter jag till lunch: Någonting jag lagat i helgen. Har alltid matlåda på jobbet och tillhör den kategori människor som tycker att man (jag) inte behöver äta lagad mat två gånger om dagen. Eftersom jag är mycket mer hungrig på dagarna än på kvällarna så är lunch dagens huvudmål för mig till vardags. För att slippa behöva tänka på vad jag ska äta till lunch imorgon så lagar jag alltid helgens mat med den kommande veckans lunchlådor i bakhuvudet. Får alltid ihop det så att det står 10 matlådor i kylen på söndagskvällen. Häpp!

När jag går upp: 04.15 ringer klockan och då stiger jag upp per omgående. Förstår verkligen inte grejen med att snooza, det är ju bara att skjuta upp det obehagliga och sedan får man dessutom bråttom också. Hatar att ha bråttom, särskilt på morgnarna.

Jag går till jobbet/hem från jobbet: Är på jobbet strax innan 05.00. När jag berättar det brukar folk spärra upp ögonen eller titta medlidsamt på mig. FEM? Men jag tycker så här: om jag inte får sova tills jag vaknar av mig själv spelar det ingen roll hur dags jag går upp, det är lika plågsamt oavsett om klockan ringer fyra eller sju. Och så detta: Om allting går som det ska glider jag hem kl 13.30 och har hela eftermiddagen för mig själv. Tycker fortfarande det är en vinstlott och att jag liksom har lurat systemet och har många fler lediga timmar till mitt förfogande än de som jobbar vanliga kontorstider. De har ju bara sovit när jag har jobbat, och sen när jag sover på kvällen sitter de väl ändå bara och tittar på tv? Okej, jag fattar att det finns vissa hål i det resonemanget, men KÄNSLAN.

En vanlig vardagsmiddag: Lagar som sagt inte middag till vardags. När jag kommer hem från jobbet och har varit ute med hundarna så äter jag typ mackor och frukt. Är oftast inte speciellt hungrig på kvällarna så det räcker bra för mig. Tycker det är hundra gånger enklare att gå och lägga sig och vara lite småhungrig jämfört med att gå och lägga sig proppmätt. Får lite panik av det sistnämnda.

Vad jag gör på vardagskvällar: Hänger med min man, läser, löser korsord, kollar på tv, slösurfar. Ibland är det ridning eller hundträning också.

Har jag söndagsångest: Ångest är väl att ta i, men jag känner mig alltid lite lätt nedstämd när helgen går mot sitt slut. Det är väl mest det att helgen känns så extremt kort i förhållande till känslan av den kommande arbetsveckan som tornar upp sig. Håhåjaja.


2 kommentarer:

  1. Något jag värderar högt i min vardag: Pa den här punkten har jag ändrat mig väsentligt sedan jag fyllde 50. Förr var det action jämt, resor, jobb och party. Numera är det lugna gatan, klappa pa katterna och laga mat. Det är verkligen häpp när det gäller mig. Fast ett och annat party blir det fortfarande.

    Det här äter jag till frukost: Kaffe och cig alla da’r i veckan! Kan absolut inte äta de första timmarna pa dagen.

    När jag går och lägger mig: Där skiljer vi oss at. Kommer sällan i sang före 12-1 pa natten.

    Saker som står på min vardagliga tråkiga to-do list som jag aldrig gör: Köksfläktsfiltren kör jag i diskmaskin sa inga problem och fönsterputs köper jag sedan förra aret. Sak som jag trots allt gör dagligen men skjuter upp länge är att duscha. Fy sa trist!

    Det här äter jag till lunch: Lunch/middag är ett och samma för mig. Ater oftast största malet pa dagtid precis som du.

    När jag går upp: Har nog aldrig hoppat upp ur sängen utan att snooza, är rysligt morgontrött och ytterst kvällspigg.

    Jag går till jobbet/hem från jobbet: Förstar hur du tänker, skulle aldrig funkat för mig.

    En vanlig vardagsmiddag: Nagot lätt, utom när jag har gäster.

    Vad jag gör på vardagskvällar: Streamar tv, läser, klappar pa kissarna, har gäster eller gar ut nagon gang da och da.

    Har jag söndagsångest: Ingen angest alls. Brukar tillbringa söndagarna med att städa och fixa.

    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag kör ju också köksfläktsfiltret i diskmaskinen så det BORDE inte vara några problem, men puckeln för att ta steget att montera ner det och lägga det i diskmaskinen och sedan montera dit det igen är av någon anledning SKYHÖG. Effektiv arbetsinsats är nog inte ens 5 minuter, så det borde ju inte vara någon big deal alls. Men det är det.
    Håller med om att det är aptrist att duscha! För att inte tala om att borsta tänderna. BOOOORING.

    SvaraRadera