måndag 12 februari 2018

Till stallet istället, v6, pt 2

Åkte och red på drop in i fredags. Förra terminen när det var drop in på måndagar och lite tidigare så var vi i regel bara 2-3 stycken, så det var ju lite som att få en billig privatlektion. Så lyxigt. Men ja, jag fattar ju att det inte är ekonomiskt hållbart. På fredags-droppen (som det kallas i folkmun) så har det varit större sug och ibland har vi varit en åtta-nio stycken, alltså som på en vanlig lektion. Men i fredags var vi av någon anledning bara tre. Och som vi fick jobba! Vi började med att vi fick varsin linje, och på den skulle vi rida självständigt fram och tillbaka och göra en framdelsvändning i varje ände. Sedan red vi på stora mittvolten och minskade volten med hästarna utåtställda, rakställde hästarna medan de fortsatt skulle gå på den lilla volten, sedan rättställde vi och ökade volten i skänkelvikning. Sedan galopperade vi runt fyrkantsspåret i lätt sits, l-ä-n-g-e. Min träningsvärk på lårens baksida från måndagen hade inte riktigt släppt än kände jag där, men Bulldozern tyckte det var kul och ångade på. Slutligen tränade vi galoppfattning från skritt på volt. Det gick rätt så bra alltihop. Framdelsvändningarna var inte mycket att hänga i julgranen till att börja med, men blev bättre och bättre och mot slutet riktigt kände jag hur hon trampade runt det inre frambenet och inte bara stod och skruvade på det. Galoppfattningarna blev riktigt bra, och tempot i traven var ovanligt balanserat. Det är ju annars Bulldozerns grej att stressat ånga på i traven, fortare och fortare och helst tills hon hinner ifatt hästen framför. Det här med att vila i steget är verkligen inte hennes melodi, och där finns väl fortfarande mycket att jobba med. Men det kändes bra! Lugnt men med bibehållen energi, åtminstone för att vara henne. Tror hon blir stressad när det är många hästar runt omkring henne, jag tycker åtminstone att hon lyssnar mycket bättre när man bara är några stycken. Eller så är det jag som blir stressad av att ha många omkring mig att ta hänsyn till och rider annorlunda på grund av det, inte  vet jag.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar