tisdag 13 februari 2018

Till stallet istället, v7, pt1

Vi är i ett HOPPBLOCK nu. I förra gruppen var "ett hoppblock" fyra-fem på varandra följande lektioner där de första var markarbete och den näst sista kanske inkluderade en cavalettiserie med ett avslutande kryss och den sista lektionen så hoppade man. I nya gruppen innebär "hoppblock" tydligen att man hoppar varje lektion under den perioden. Hade någon presenterat det konceptet för mig för ett år sedan så hade jag sprungit skrikande åt andra hållet (typ). Nu tycker jag det är helt okej. Vi hoppar för det första inte högt och för det andra är Bulldozern väldigt okomplicerad att hoppa med, det är i princip bara att styra så hoppar hon. Kan bli lite svårt om det är relaterade avstånd eftersom hennes galopp inte direkt är vägvinnande, men det är ju där jag ska komma in i bilden och anpassa tempot. Gick rätt bra ändå. Vi red en övning som var: upphöjda cavaletti som skulle tas som studs, sedan en 17½ meter lång distans till ett koppelräck som skulle ridas antingen på fyra eller fem galoppsprång (och där fyra var för långt och fem aningen för kort distans för Bulldozern, men då fick gällde det för mig att fånga upp henne direkt i landningen efter studsen (vilket var lättare sagt än gjort eftersom hon drar som en djävul mot nästa hinder) och bromsa). Sedan vända snett igenom över ett koppelräck med galoppbom framför, galoppera genom diagonalen, vända snett igenom och ta ytterligare ett koppelräck med galoppbom framför. Gick bra förutom att jag hade svårt att känna vilken galopp hon landade i och sen ville jag bryta av till trav och fatta ny för att vara säker på att ha rätt galopp genom svängen och då blev det såna där stressade fattningar som vi har jobbat så mycket med att det INTE ska bli. Tyckte ändå att jag gjorde vad jag kunde för att landa i rätt galopp, men det blev nog korsgalopp. Men annars gick det bra. Nu var ju hindren inte högre än kanske 50 cm, men ändå. Nästa vecka är "den riktiga" hopplektionen. Då kanske bommarna åker upp. GULP.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar