torsdag 22 december 2022

Snart i mååål

Sista jobbdagen innan julledigheten och igår hann jag klart med nästan allt på måste-göras-listan, så idag har jag bara den där powerpointpresentationen som jag för längesen trodde var allt jag skulle sitta och pilla med i godan ro den här veckan. Håhå. Aja, idag jobbar jag i alla fall hemma och tänker jobba till lunch och sen får det helt enkelt vara bra. 

Igår jobbade jag till lunch och var sedan på massage. Åkte sedan vidare till systemet och köpte bubbel, dels till vårt nyår och dels som julklapp till dotter och bonusdotter. Köpte också ett (i min värld) DYRT vitt vin till mig själv, brukar köpa i prisklass någonstans mellan 89-99 kronor flaskan, men nu fick jag ett infall och högg ett som kostade typ 189 kronor för att se om det var någon skillnad i smak eller bara snobberi. To be continued. 

Åkte vidare till först en och sedan en annan affär för att hämta paket. Kan det inte finnas ETT utlämningsställe, gnölade jag i tanken för det är nog mitt värsta att bara åka från A till B, parkera bilen, in någonstans, uträtta ett ärende, ut till bilen, in i bilen, vidare till C, parkera bilen, in någonstans, uträtta ett ärende, ut till bilen, in i bilen, vidare till D, REPEAT. I min värld hade det ultimata varit att det stod en massagebänk inne på systembolaget och sen kunde det ha funnits ett gemensamt utlämningsställe för både Post Nord, Schenker och DHL vägg i vägg. Men så välordnat är det ju sällan. Kom hem, packade upp mina paket. Hade beställt en jacka för nu tror jag faktiskt att jag har hittat Den Ultimata Vinterjackan faktiskt. Den jag köpte 2007 hänger förvisso fortfarande med, och den är varm och skön men ska jag vara helt ärlig så tar jag inte fram den i första taget eftersom jag känner mig så stel och klumpig i den. Det var inget som störde mig DÅ, men nu har jag fått andra perspektiv på livet. I höstas tänkte jag att jag behövde en jacka att cykla i när det var kallt, och då slog jag till på den här, och sedan dess vill jag nästan inte se åt någon annan jacka. Det börjar likna kärlek, banne mig. Förutom att den är varm så är den så otroligt LÄTT och smidig, som ett andra skinn liksom, och man slipper den där jobbiga känslan av att vara påbyltad intill orörlighet. Plus att den är tyst. Hatar kläder som prasslar och låter när man rör sig. Det gör ju heller inte ont att den bara kostar 795 kr, så nu beställde jag faktiskt en till som jag tänkte att man kanske kunde ha i stallet, för där finns ju alltid behov av varma kläder så att säga. 

Passade också på och beställde lite strumpor och annat, bland annat har jag för första gången i mitt liv köpt såna här ankelsockor eller vad det heter, såna utan skaft som jag personligen egentligen tycker är ASFULA men som jag tänker kan passa bra i mina badskor till sommaren. Enda problemet med badskor på sommaren är att kombinationen värme och fukt ger lite väl mycket friktion, och då skavs skinnet på ovansidan av tårna bort om man går lite längre sträckor, vilket jag ju gärna gör, och det är helt enkelt inte skönt. Det problemet har jag dock enkelt kommit runt genom att använda en tunn strumpa i badskon, men kombinationen shorts + strumpa med skaft + badsko får mig att känna mig som Will Ferrell i ELF. Tänkte därför testa såna där ankelsockor dårå, så jag beställde ett trepack. Universum, eller någon lagerarbetare på Engelsons postorder, ville tydligen inte det utan istället fick jag tre mössor. Suuuck, nu måste jag ordna med returer och grejer, känns rätt ovärt med tanke på att det inte ens rör sig om en hundring, men jag har ju ingen användning för tre identiska mössor. Ska kanske lägga dom till julklappsspelet istället? Hehe. 

På tal om julklappsspelet så hittade jag en vattenflaska modell lite lyxigare som min man hade fått tillsammans med en kylväska som sommarpresent från sitt jobb som jag tänkte vi kunde donera. Min man hade inget att invända, så jag slog in den och lade den i högen med övriga julklappar och tänkte inte mer på det. Men där hade Laban, tax med rätt att snoka, hittat den och under en stund av kreativ ensamhet både rivit av julklappspappret och roat sig med innehållet. Så nu ligger vi en klapp back, för även om julklappsspelet inte ska innebära några dyra grejer så tror jag inte en vattenflaska med söndergnagd kork hade blivit så populär. Men det får väl lösa sig.

Nu ska jag som sagt jobba fram till lunch med den där powerpointpresentationen, sedan ska jag träna tabata, gå på promenad med hundarna, städa och sen förhoppningsvis få med min man till tippen och slänga en massa BÖS som borde ha slängts för längesen. Sen ska det stekas köttbullar och kokas soppa och sen är det jul igen. 

 



6 kommentarer:

  1. Flämt-flämt😉 God jul!🤗
    Carina

    SvaraRadera
  2. Tre mössor? Haha. Vad förvånad du måste ha blivit. Men jobbigt att behöva returnera och böka med sådant. I övrigt är jag imponerad över allt du hinner med.
    God jul!

    SvaraRadera
  3. Du kanske redan har skrivit om det och jag bara har missat det, men vad är det här med att gå på promenad i badskor på vintern? Är det för dina knän eller vad handlar det om? Och vad är det för sorts badskor? Jag är alltid intresserad av nya fiffiga grejer. Också intresserad av en lätt ickeprasslig vinterjacka eftersom jag snart måste köpa en ny håhåjaja.
    Griljerar skinka och kokar grisfötter, det gäller att ordna julens måsten.
    God jul till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lider av både plattfot och Hallux valgus och har dels extremt svårt att hitta skor som passar, dels har (haft) extremt mycket problem med smärta i fötter, knän, höfter, you name it. Har provat tusen olika ortopediska sulor och inlägg och fotriktiga skor och grejer, inget hjälpte...förrän jag en dag via en dåvarande kollega som snöat in på barfotalöpning, blev tipsad om fenomenet "badskor". Köpte ett par av märket AquaSocks på vinst och förlust (de kostar ca 149 kr) och blev såld. Som att gå barfota (vilket jag älskar) men utan att behöva trampa på vassa saker. Och som av ett trollslag försvann i princip ALLA mina problem med fötter, knän och höfter! Säger inte att det är en universalmetod som funkar för allA, men för mig har det blivit toppen och livskvalitén har verkligen ökat!

      Radera