tisdag 4 maj 2021

Zoom in, zoom out

Har de senaste dagarna, för mina föreningslivsuppdrags räkning, varit med på ett par distansledda utbildningar via Zoom. Har tidigare använt både Skype och Teams på jobbet och så himla stor skillnad kan det ju inte vara tänkte jag. Och det var det ju inte heller. Enda misstaget jag gjorde var att jag av nyfikenhet klickade på en symbol som jag inte kände igen men som tydligen uppmanade en lååångsam talare att speeda upp tempot en aning. "Lite kaxigt bemötande", sa hen-som-höll-i-utbildningen i en lätt frostig ton med adress till yours truly och det var väl befogat. Vet för övrigt inte riktigt när man ska kunna använda den utan att någon tar illa upp heller, så enligt mig var det en rätt onödig funktion.  

Men folk! Båda mötena började med väldigt basic genomgångar av väldigt basic funktioner i Zoom. Och ja, nu ska man ju inte sitta här på sina höga hästar och tro att man är något bara för att man kan hantera ett möte på distans like a queen. MEN om det första man blir ombedd att göra är att stänga av sitt eget ljud samt blir visad hur man gör detta och sen ÄNDÅ INTE GÖR DET? Och varför använder inte den-som-håller-i-utbildningen funktionen "mute all"? Nähä, då ska man sitta där och lyssna på en massa skrap och folk som inte fattar att allt de gör hörs i allas öron. Någon skrek på sin hund (eller barn? eller fru? ingen vet) att GÅ OCH LÄGGA SIG. En gubbe satt och gjorde anteckningar precis intill mikrofonen på sin dator så att alla hörde pennans raspande förstärkt gånger tusen.  

Gårdagens utbildning handlade om studieförbundens nya e-tjänst för digital närvarorapportering. Jag har  redan redan använt den ett tag och tycker den fungerar bra och framför allt är rätt så lik den gamla som jag använt i åratal så det ger sig liksom av sig själv vad man ska göra, men tänkte att det nog alltid fanns något matnyttigt man kunde snappa upp, annars skulle de väl inte dra igång en flera timmar lång utbildning bara om detta. Men NJA? Det visade sig att det fanns folk som inte ens använt den gamla e-tjänsten utan fortfarande, i nådens år 2021, höll på med papperslistor som skickades per snigelpost. OJ. Jaha, men det var ju bara att sitta och lyssna med ett halvt öra. Ingenstans kom informationen jag saknade, nämligen var i det nya systemet man kunde skriva ut en närvarolista i papper, med datumen och rutor där man kan markera vilka som är närvarande. Lite motsägelsefullt eftersom jag precis gjort mig lite smålustig över folk som håller på med papperslistor, men jag har alltid använt papperslistan för att bocka av folk i realtid och sen fört över det till e-listan efteråt. Man är ju liksom inte alltid där det finns täckning för mobilen, plus att det inte är helt ovanligt att folk berättar saker som att "nästa gång blir jag lite sen" och då kan man göra en liten anteckning om det på sitt lilla papper. Fick till slut ställa frågan om var man kunde hitta närvarolistan i pappersform, men NÄHÄ, den funktionen fanns inte i det nya systemet. Man kunde skriva ut en "deltagarlista", den funktionen hade jag redan hittat och ratat för då får man bara ut en lista med folks namn, inte datum på sammankomsterna. Det kan man ju förvisso skriva i för hand, tipsade någon, men vad i Herrans namn ska man då med ett digitalt system till? Sen fanns det en funktion som hette "visa sammankomster" där allting fanns, men den var bara som en pop up-ruta och gick inte att skriva ut. Fick då det mycket pigga tipset att "göra en skärmdump och klistra in i ett worddokument" och skriva ut, men om man ska ha allt detta omak så kan man ju i princip göra en lista för hand med hjälp av ett rutat papper. Men om det är så att du är i stort BEHOV av detta så kan du kontakta din handläggare på ditt studieförbund så kan den personen säkert hjälpa dig sa hen-som-höll-i-utbildningen i en ton som om hen talade till en mindre vetande. 

Såatteh. Man tycker att man är queen of every distansmöte, men är i själva verket en bakåtsträvare som sneglar mot det papperstyngda samhället och tycker att det var bättre förr. ELLÖR?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar