lördag 15 maj 2021

Parkslide

Jag är med i en Facebookgrupp som heter Vilken växt? där man kan lägga upp bilder på växter man hittat och få hjälp att identifiera dom. Folk som svarar är generellt rätt så kunniga, merparten av folk som frågar är dumma som spån. Ursäkta, men att inte känna igen en vitsippa? Jag känner verkligen inte igen alla växter jag ser, men jag gick med i gruppen för att lära mig mer än det som jag anser är basic växtkunskap. Ser jag en växt jag inte känner igen klickar jag på kommentarerna på bilden och försöker memorera att jaha, sådär ser hampdån ut. Men nu tror jag att jag har sett 800 bilder på pionblad där folk, uppenbarligen totalt oförmögna att scrolla lite bland inläggen för att se om det finns något liknande, håller på att förgås för att de inte vet vad de har i sina rabatter. Eller inte klarar av att googla "rosa blommor på bar kvist", eftersom det för några veckor sedan var minst lika många inlägg om tibast. Men gruppen svarar snällt och tålmodigt och berättar också för alla och envar att tibast är giftigt. Lika många besvarar inlägg efter inlägg där folk undrar vad "detta som sprider sig överallt" är och får då veta att det är kirskål, att det är ätligt och till och med jättegott.

Den största snackisen är annars HJÄLP, ÄR DETTA PARKSLIDE? Finns det 800 bilder vardera på pionblad och blommande tibast och grönskande kirskål så finns det väl minst 8000 bilder på parkslide eller diverse oskyldiga växter som anklagas för att vara det. Jag tycker absolut att man ska göra vad man kan för att hindra invasiva arter att sprida sig, men samtidigt...är det inte på gränsen till hysteri? Finns ju många som haft parkslide i sina trädgårdar i åratal utan att de har spridit sig. Vi upptäckte ett litet bestånd här när vi flyttade hit och det utrotade vi med gräsklipparen på en eller två somrar. Det var bara några enstaka klena plantor, så det säger väl en del om utmaningen att odla grönsaker i denna magra och uschliga jord. Såklart är det värre om man har fet och bördig jord och ja, jag har sett skräckbilder på parkslide som spridit sig ohämmat, men det framgår ju inte om man t ex har använt jordfräs för att försöka bli av med det och därmed istället skapat 8 miljoner rotbitar som var och en ger upphov till minst en ny planta. Min pappa gjorde en gång misstaget att plöja trädgårdslandet, efter att först ha bedyrat omvärlden att han grävt upp "alla jordärtskockorna" (alla som någon gång har försökt gräva upp "alla jordärtskockor" skrattar NU). Nästa år var hela trädgårdslandet en SKOG av jordärtskockor. Och det är knappast en invasiv art, så sitt nu i båten och ta det lugnt. Eller gå med i Facebookgruppen Död åt parkslide för det är vad experterna i Vilken växt?-gruppen unisont rekommenderar "så att man gör rätt". Jamen det är väl bra, antar jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar