måndag 2 juli 2018

Uppdatering angående problemet Lars-Laura

Ni ligger väl sömnlösa och undrar hur vi har tänkt angående hönan Laura som blev tuppen Lars? Ja, vi var ju ganska långt inne på att han skulle hamna i grytan. Ingen nappade på min bortskänkes-annons och Lars tyckte att det var dags att vakna och ge sig tillkänna redan vid fyratiden på morgonen, vilket man får förmoda inte är helt okej i ett villaområde ens om man bor i utkanten. Hönshuset ligger precis utanför vårt sovrum. You do the math. FARVÄL, LARS.

Så jag for iväg till Biltema och köpte ett slaktkit. På riktigt, på Biltema finns ALLT. Dock låg det inte ute i butiken utan fick köpas över disk i kundtjänst, och när jag bad om "slaktkit:et" så fick jag ett "jaha, det vanliga då menar du?" till svar. Fann mig inte där, men det hade varit roligt att be att få se på det ovanliga och ställa frågor om vad man kunde ha det till. Fast sen kanske det sker något brutalt styckmord och så blir man kopplad till det p g a suspekt uppträdande i Biltemas kundtjänst, och det finns kanske folk som blivit fällda på svagare indicier än så, vad vet jag?
Dagen därpå var det över 30 grader varmt och att stå och slabba med blod och fjädrar och flugor och gassande sol var det absolut sista jag ville hålla på med. Till skillnad från Fritjof Nilsson Piraten som hade för vana att skjuta upp allting till morgondagen så brukar jag försöka att direkt ta itu med saker som är lite jobbiga och tråkiga så att man är av med dom sen. Men här gjorde jag alltså ett undantag. Min man, a k a Fritjof Nilsson Piraten 2, hade (förstås) inget att invända.

Jag köpte ju en motordriven hönslucka med timer på nätet för ett bra tag sen. Tanken med den var väl mest att luckan inte skulle behöva öppnas så tidigt under vintern. På vintern åker man ju till jobbet TIMMAR innan det dagas och det känns lite onödigt att hönsluckan ska stå öppen och släppa in kyla när det är kallt och mörkt och hönsen ändå inte går ut förrän det är ljust. Att montera och installera den hamnade därför tills vidare på att-göra-när-tid-finnes-listan. Men när Lars bekände färg tog vi tag i det, monterade luckan (en inre lucka alltså, så det blir som en sluss till den yttre) och programmerade timern så att luckan öppnas 9.00 och stängs 21.00.

"Gol Lars verkligen i morse", undrade jag ett par dagar senare, för jag kunde inte komma på att jag hört honom. Min man tänkte efter men kunde inte heller erinra sig detta. Och sedan dess har det - peppar peppar - varit tyst på morgnarna. Igår stod jag och dösnackade över staketet med de närmaste grannarna. "Har ni skaffat höns än", undrade dom då. Jag bekände då att vi skaffat höns OCH att det visade sig att en av dom "bytt kön", men de försäkrade att de inte hade hört ett knyst från vare sig hönor eller tupp. Såatteh, då avvaktar vi väl ett tag till. Om inte de närmaste grannarna ens märker att hönsen finns är väl sannolikheten för att onda grannen Katla lider av det i alla fall teoretiskt sett något mindre. Vet inte heller vad Lars' plötsliga tystnad beror på, om han har hamnat i en ny dygnsrytm i och med den timerstyrda luckan gör att han kommer ut lite senare, eller om hans klockan-fyra-på-morgonen-galande bara var nyhetens behag och att han i själva verket är en tyst och introvert tupp (HOPPAS!) eller om han tar nya friska tag med sitt galande när han rättat in sig i den nya ordningen. Vi får väl se. Han är tills vidare benådad. Håll tummarna för Lars!



Lars och hela damorkestern, från vänster till höger:
Brienne, Christine Perfect, Jeanette, Michelle Obama, Magnhild och Mette-Marit.










(Instick eftersom jag fick frågan IRL häromdagen: Nej, jag har inget moraliskt problem med att slakta och äta egna djur. Det är kanske inte det roligaste man kan göra, men som jag ser det är det konsekvensen av det köttätande man numera kan välja, och hellre hemslakt än kött från djurindustrin om ni frågar mig. Nu valde vi ju att bara ha höns och ingen tupp, men om man har tupp och det blir kycklingar så får man ju räkna med att minst hälften av kycklingarna är tuppar och det är något man måste förhålla sig till så det är ingen direkt skillnad som jag ser det).
 

4 kommentarer:

  1. Vad skönt det skulle vara om Lars visade sig vara introvert. Men nu är jag nyfiken på slaktkitet. Det finns alltså sådana? För det där med slakt har alltid bekymrat mig lite när det gäller framtida höns och ev. kaniner. Det måste ju göras, men man vill ju göra det så snabbt och bra som möjligt.
    Jag hatar Biltema i Göteborg. De har bara ungdomar anställda och ingen kan någonting. Inte deras fel så klart, de måste ju få tid att lära sig. Men när det inte finns EN enda som kan besvara en svårare fråga än hyllplacering så blir jag lite matt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog ett generellt problem med Biltemas personal...de vet aldrig NÅGONTING. Sist jag skulle köpa en glödlampa till bilen så kollade jag i deras förteckning över bilmodeller och olika lampor, fick fram ett artikelnummer och letade sedan i HUNDRA ÅR utan att hitta det och fick då vända mig till en slöfock som bara "nä, men dom på kontoret har kanske ändrat artikelnummer".
      Den här gången hade jag gjort research och visste alltså att detta fanns: https://www.biltema.se/fritid/jakt/knivar/slaktknivset-2000033969
      Nu har jag ju inte provat det i skarpt läge än, men jag återkommer med en fyllig rapport när det är testat :)

      Radera
  2. Hurra, Lars lever! Hur gott det än är med coq au vin önskar jag att han far fortsätta vara tuppen i hönsgarden, och att jag far se bilder pa sma gula fina kycklingar sa smaningom.

    Annika

    PS. Vad har Katla gjort som är sa hemskt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Använd sökfunktionen (under rubriken "Rota fritt" överst i menyn till höger) och skriv in Katla så hittar du all information :D

      Radera