tisdag 17 juli 2018

MINA VÄNNER

Nästa bloggutmaning, som i vanlig ordning går till Mirre och DDT, handlar om MINA VÄNNER. Ni minns den där boken som vandrade runt när man gick i...mellanstadiet? och som man fyllde i efter bästa förmåga. I min skola fick man ABSOLUT INTE TITTA vad någon annan hade svarat för då var man en "härmis". Sen blev man retad för att man kanske hade svarat "Från A till Ö" på favorit-tv-program när det rätta svaret i själva verket var "Ärliga blå ögon". OH THE JOY of mellanstadiet.

Jamen här kommer i alla fall utmaningen:

Fyll i en MINA VÄNNER-bok i vuxen ålder och kommentera vad som ändrats sedan du senast fyllde i en sådan!


Födelsedag:
23 juli (dvs SNART). Det har ju såklart inte ändrats. I år fyller jag 50. Det känns lite mäktigt ändå.
Stjärntecken:

Lejon, svarar jag av gammal vana men det har visst ändrats av någon anledning som jag har glömt, så nuförtiden är jag tydligen kräfta. Kan man vägra gå med på det? Lejon, stort och mäktigt, savannens drottning, det känns mer som jag. Kräfta, liten och rätt obehaglig, bor under en sten och nyper folk i tårna. Vägrar identifiera mig med denna varelse.
Hårfärg:

Typ brun med allt starkare inslag av de grå tinningarnas charm. När jag var riktigt liten var jag blond, sedan mörknade det till någon rödbrun nyans. Och nu då "gråsprängd". Aja, det är helt okej.
Ögonfärg:

Melerade i grönt och brunt. Ingen förändring.
Syskon:

En ett år äldre syrra och en ett år yngre brorsa. Ingen förändring.
Mina intressen:

Djur, böcker, film, men kanske mest av allt: bara vara hemma och skrota. När jag var liten svarade jag alla gånger "hästar". Det stämmer ju för all del fortfarande.
Mina bästa vänner:

Tycker det är lite förmätet att gradera vänskap i bättre och sämre sortens vänner, så på den frågan svarar jag pass. När jag var liten var svaret "Gunilla". Vi umgicks jämt men idag har vi inte träffats på närmare 30 år.
Idrottsgren jag är intresserad av:

Ridning (både att titta på och utöva själv) och handboll (här nöjer jag mig med att titta). Curling är också rätt kul (att titta på). När jag var liten svarade jag "ridning", kanske också "friidrott" för det höll jag också på med. Minns dock inte att jag tyckte att det var sådär jättekul.
Den bästa bok jag läst:

Röde Orm av Frans G Bengtsson. När jag var liten svarade jag nog "I vår herres hage" av James Herriot. Den håller än.
Älsklingsdjur:

Måste jag välja så blir det hund, men det finns många som kandiderar till denna lista. När jag var liten svarade jag "häst", men som vuxen har den bilden grumlats något av den bistra verkligheten. Hästar är fantastiska djur, men det är också mycket arbete, mycket bekymmer och fruktansvärt mycket pengar inblandat. Det förtar en del av glädjen om jag ska vara helt ärlig.
Den bästa film jag sett:

Mina tre bästa är Riff-Raff, Norma Rae och Shirley Valentine. Kan inte välja en. När jag var liten: Har ingen aning om vad jag såg för filmer när jag var liten? Skrållan, Ruskprick och Knorrhane?
Den bästa låt jag hört:

Alltså, "bästa låt jag har hört" låter ju otroligt starkt på något vis och sen känns det faktiskt helt omöjligt att bara välja EN för i alla fall i mitt fall så beror det mycket på sammanhang och sinnesstämning. Men en låt som alltid hamnar på alla mina playlists är "Hallowed be thy name" med Iron Maiden. Så den måste ju ha gjort någon form av intryck, antar jag. När jag var liten: Inte en susning. Kanske var det "Här kommer Pippi Långstrump"? Visste ni förresten att den är skriven av jazzmusikern Jan Johansson?
Min älsklingsrätt:

Men vad är INTE en älsklingsrätt? Mmmm….mat. Det gillar man ju alldeles för mycket. Jag svarar helt förmätet: mina egna köttbullar, mos gjort på hälften potatis och hälften jordärtskocka, sås och lingon. När jag var liten var svaret "ärtsoppa".
Mitt bästa ämne:

Matte, kemi, biologi. När jag var liten: Svenska. Jag lärde mig läsa tidigt och var jättebra på både rättstavning och grammatik. Var inte på något sätt dålig i matte, men tyckte inte det var speciellt kul och mellanstadiefröken Ingrid eldade på detta med det såhär i efterhand mycket märkliga påståendet "är man bra i språk är man dålig i matte". Gick därför omkring och antog att jag var dålig i matte tills jag började på Komvux vid 27 års ålder och istället upptäckte att jag var ett ingenjörsämne.
Mitt favorit-TV-program:

Jag skäms inte för att säga att mina bästa avkopplingsprogram är fördumnings-tv i stil med "Bonde söker fru", Biggest Loser", "Arga Snickaren", "Lyxfällan" och "Robinson". När jag var liten: Jamen var inte "Fem myror är fler än fyra elefanter" ändå det bästa programmet? Annars fanns det ju jättemycket som var bra. Kråkguldet, Huset Silvercronas gåta, Kullamannen, Trazan och Banarne.
Jag avskyr mest:

Ja herregud, var ska man börja? Konsumtionssamhället, ojämlikheten, ojämställdheten, resursslöseriet, miljöförstöringen, Sverigedemokraterna, trångsyntheten, inskränktheten, det är ju bara att ösa på ur en aldrig sinande källa av dumheter. När jag var liten svarade jag förmodligen "levergryta". Det har ju i och för sig inte ändrats.
Jag gillar bäst:

När man känner att man har FLYT. Ni vet när allting bara rullar på och saker och ting löser sig utan att man behöver anstränga sig (händer ju alltför sällan om ni frågar mig). När jag var liten var svaret förmodligen "Pinocchio" (min ponny).
Min älsklingsfärg:

Grön. När jag var liten: Förmodligen också grön.
Min älsklingsblomma:

Oj, det finns många. Säger doftschersmin, för lukten av det en försommarkväll är svårslaget. När jag var liten: Har ingen aning. Kanske mandelblom.
Jag vill helst bli:

Ekonomiskt oberoende? Känns inte så himla dumt för även om jag gillar mitt jobb så tycker jag att man tillbringar på tok för mycket tid där. När jag var liten var svaret "veterinär". Sedan insåg jag att man var tvungen att gå naturvetenskaplig linje på gymnasiet för att komma in och jag var ju "bra på språk men dålig i matte" så det blev inget med det. Synd, kan jag tycka såhär i efterhand, även om jag fattar att veterinäryrket omfattar mer och tråkigare bitar än bara "att få hålla på med djur".
Min högsta önskan:

När man var liten svarade alla "fred på jorden" (eller "få en egen häst"). Nu önskar jag väl mer att alla i min relativa och absoluta närhet ska få ha det bra. Men det är klart, fred på jorden är ju fortfarande ingen dum idé. HUR SVÅRT KAN DET EGENTLIGEN VARA?
 
 

4 kommentarer:

  1. Nu bloggar du sa mycket sa jag hinner inte med att kommentera men du vet väl att alla säsonger av "I var herres hage" ligger pa tuben: https://www.youtube.com/watch?v=1GOWs52lWXk&list=PL30VFFlIa0ZWPuVtd1wbDEY7MO1euPK4G

    Sa snart det inte finns nagot intressant att se pa tv kollar jag ett avsnitt.

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har dvd-boxen! Dock utan svensk text, vilket ställer till det lite när Yorkshirebönderna muttrar mellan hopbitna tänder, men det får gå. Älskar den!

      Radera
  2. Mr Biggins är en favoritkaraktär, speciellt episoden när han kallar pa veterinären av alla möjliga andra skäl än att han är orolig för sin katt, och sa kommer Granville Bennett...och sen blir det party. För att inte tala om när Tristan kör „the mad conductor“. Och förstas hjärtsnörpet med den äldre damen som förlorat sin son Frank i kriget och sa kommer Franco och ersätter. Kvalitets-tv!

    Annika

    SvaraRadera
  3. Vår herres hage är myyyyyys! Både som tv-serie och i bokform. Hade ingen aning om det fanns på youtube. Perfekt sysselsättning när jag kommer tillbaka till jobbet.

    SvaraRadera