lördag 21 juli 2018

Den första semesterdagen

Aaah...semester! Lördagar är ju generellt väldigt trevliga men det sätter väl ändå lite guldkant på tillvaron att veta att man har FYRA VECKORS LEDIGHET framför sig. Göttigheten i detta är så stor att det knappt finns en rättvis skala att mäta den på.

Inledde med att gå en härlig skogspromenad med taxarna. Ska man vara petnoga så var den inte jättehärlig för den här värmeböljan ska vi väl få dras med till döddagar. Svetten rann, hundarna flämtade och flugorna surrade. HATAR flugsurr, det är nästan mitt värsta ljud. Men jag lyssnade på Peders sommarprat under tiden och det var såklart fantastiskt, som allting han gör (ett annat fantastiskt sommarprat i år är Katarina Wennstams, tips från coachen).

Kom hem, åt glass, löste korsord på temat Ingmar Bergman. Hade fan ingen nytta av att jag plågar mig genom den där djävla Smultronstället, men men. Jag är inte bitter för det. Sedan åkte jag och hade en mysig stund med Bulldozern. Nu leds hon 2 x 10 minuter per dag och jag tycker hon inte är fullt så stimmig längre. Vad jag kan bedöma (men är långt ifrån expert) så haltar  hon inte längre så snart kanske hon slipper boxvilan och får gå på bete. Eller "bete", för något gräs finns ju inte precis att tala om.

Var helt ensam i stallet, förutom Bulldozern och den bipolära stallkatten (jättekelig ena stunden för att plötsligt slå om från att ligga och spinna och mjölktrampa till att utan förvarning fräsa och börja klösas/bitas). Det är så GÖTT! Älskar att gå där och pula och pyssla och skulle kunna gå där i en evighet, men plikten kallade. Packade mina två 20-litersspannar med brunnen hästgödsel från gödselstacken och körde till Granngården och köpte vaktelfoder och sedan hem. Väl hemma fyllde jag på med gödsel i odlingarna, vattnade, städade i hönshuset, dräpte en gigantisk mördarsnigel som låg och rapade inne i växthuset och sedan tittade jag på när min man sågade virke till vaktelburen. Nu är jag inomhus med neddragna gardiner och korsdrag. Det är 28 grader i skuggan och det är fan i mig för mycket. Känns som att jag har sprungit ett maraton. Nu blir det soffan resten av dagen tror jag. Kanske ett litet glas vitt också? Det är ju ändå semester.

1 kommentar:

  1. Nu har jag haft semester i fyra veckor och är så avslappnad att jag kan forslas fram i sked. Men den här värmen tar kål på mig. Orkar ingenting. Hoppas att det inte är värmebölja hela din semester, för det är fan inte skönt.

    SvaraRadera