måndag 16 juli 2018

Helgen som gick och aldrig mer kommer åter

 
Men blir det AAAAALDRIG semester, råmar jag minst tre gånger om dagen nuförtiden, till och med i helgen istället för att fånga dagen och njuta av ledigheten. Jamen det är ju så djävla VARMT? Allt sånt som brukar inkludera dåligt väder så som skolavslutningar, studentexamina, midsommarfirande, genomleds ju i stekande sol detta nådens år 2018 och då sa alla att "vänta bara, nu kommer hela juli att regna bort". Och det gjorde det inte, för nu är vi halvvägs genom och inte ett moln så långt ögat kan nå. Man, jag alltså, spanar desperat in väderprognosen cirka fem gånger om dagen för att se om det möjligtvis inte kommer att ändra sig snart? Ska det inte åtminstone bli lite svalare? Är det inte ett litet regnmoln i sikte någonstans? Blir lika besviken varje gång. Eller, i fredags kom det ju faktiskt hela 4 millimeter enligt en granne som har koll på sånt. Det var ju bokstavligt talat som en droppe i havet och det som hamnade i regntunnorna har redan hinkats över till vattenkannor och ner i jorden.


Aja. I lördags tog vi i alla fall en tur till Mandelmanns. Det är inte så långt härifrån och vi har varit där förut, fast det var innan de blev folkkära med hela svenska folket. Det var hur som helst rätt mysigt att strosa runt där och ett tu tre stod Gustav själv bland rabatterna med några grenar i famnen och höll låda med folk som ville veta både ett och annat. Blev lite starstruck och tog ett foto i smyg, sedan läste jag på en skylt att man skulle fråga om lov innan man fotograferade människor. Hoppsan.  Så istället för att instagramma en kändis fick jag instagramma några linderödskultingar, men det gick ju också bra.

Köpte några helt orimligt stora tomater i deras lilla butik och hörde några gnälla över att det såldes tvålar som "de inte hade tillverkat själva".  Folk är så dumma i huvudet. De orimligt stora tomaterna var även på gränsen till orimligt dyra, men nu har jag skrapat ut vartenda frö ur dom och tänker mig att jag nog ändå går med plus om jag slipper köpa tomatfröer nästa år.

En av tomaterna, var även magiskt GOD.

Har även gjort en överenskommelse med min exmans nya fru om att byta tomatfröer i höst. Hon berättade att hennes dotter varit på en tomatbytarspelning med Stefan Sundström och där fått ett (1) frö som hon inte vågade ta ansvar för själv, så det hade hennes mamma,  a k a min exmans nya fru, fått plantera och ha vårdnaden om, och om allt går väl så ska jag få frön från den i höst. Själv ska jag bidra med sorten MNKMRKT. Förra året kom min man hem med några svarta bifftomater som vi sparade fröer av. Frågade honom vad det var för sort och han bara "jag vet inte, det var nån som Manges nya kärings morsas har tagit hit från Rumänien". Så sorten heter numera Manges Nya Kärings Morsas Rumänska Kromosom-Tomater (de var nämligen också orimligt stora). Vi var sena på sådden i år, men ska man säga något gott om denna orimliga värme så är det ju att den kompenserar den kalla våren, så nu står de i blom och det har även bildats några (än så länge) mini-tomater både i växthus och på friland. Det är dock oklart om det är någon direkt skillnad på den temperaturen den här sommaren.

För övrigt kommer tyvärr den nyblivna tuppen Lars snart att gå sitt öde till mötes. Han blev dessvärre inte den introverta och tystlåtna typen som jag hoppades på, utan verkar snarare tycka att det är helt okej att börja fånga dagen redan klockan fyra på morgonen och sedan gala var tionde sekund i en timmes tid. Nu har han även börjat hålla låda på kvällarna och DET ÄR INTE SÅ MAN LEVER UNDER RADARN, har jag väst till honom mer än en gång, men det skiter väl han i. Nu blir det nog grytan (eller snarare frysen i väntan på grytan) för Lars.

Har även kollat på sändningarna från Falsterbo i helgen, gud vad spännande och vad bra det gick för Sverige! Saknar inte att "vara på plats" för ridsport gör sig faktiskt oerhört mycket bättre på tv än i verkligheten, där ser man ju bara den del av banan där man råkar vara placerad och resten måste man ju ändå sitta och glo på en jumbotron för att ha koll på och då kan man ju lika gärna sitta hemma i soffan. Saknar inte heller att sitta i tusen mil långa bilköer i stekande sol för att ta sig från Falsterbo när allting är slut och alla andra också ska det. Dessutom kan man sitta som på nålar och pipa HEJA MALIN i falsett på ett sätt som inte är värdigt en som snart fyller 50 utan att någon bevittnar detta.

Ja, det var väl i stort sett helgen. Ja, det var ju final i fotbolls-VM som jag kollade på och tyckte att Frankrike vann rättvist. Roligt med så många mål! Pinsamt när en kroat liksom snodde bollen från den franska målvakten när han stod och fumlade med den, och sedan gjorde mål på det. I övrigt mest underhållande att alla tycker att de är bättre än domaren på att bedöma om/när det ska vara hands, offside, frispark osv. Aja, nu är VM över och allting kan återgå till det normala. Fem dagar kvar till semestern.

 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar