tisdag 3 juli 2018

Morgonpasset

Fan vad jag hatar Morgonpasset i P3. Varför lyssnar man på ett program som man hatar, frågar kanske ni, och då svarar jag att det gör jag inte. Men när jag lyssnar på Vaken i P3 och P4 när jag kör till jobbet så brukar de lyckas spränga in reklam för Morgonpasset. Reklamen består av en inklippt snutt där tre programledare säger "tokroliga" saker och skrattar hysteriskt. ORKAR EJ MED SÅNT. Den här veckan består reklamen av att en av programledarna säger att hon varit på ett "afropass" på gymmet och att det var "det mest rasistiska jag har varit med om i hela mitt liv". Om jag förstod det rätt så var det för att vissa rörelser i det här passet enligt den här personen var "kasta spjutet" och "hoppa som en massaj", och OKEJ, det är väl rätt B och utdaterat att måla upp en bild av att alla människor i Afrika är primitiva stereotyper som är som hämtade ur Tintin i Kongo. Vet inte om personen som sa detta hade någon anknytning till Afrika eller bara var hederligt proxykränkt. Men seriöst, "det mest rasistiska jag varit med om i hela mitt liv"? Då har man väl inte varit med om speciellt mycket, kan jag ju tycka.

OBS, detta betyder alltså inte att jag tycker det är okej att göra antaganden och uttalanden baserade på förlegade stereotyper. Men det blir lite som när vissa står på barrikaderna för att Herr Gårman ska ha kjol istället för byxor och gör det till den viktigaste frågan inom feminismen. Jag är med på principen men tycker att det tar för mycket fokus från de VERKLIGA problemen. I min värld är det till exempel mycket värre att det finns till exempel "kvinnoyrken" och "tjejsporter" som per automatik genererar låg status och mindre pengar än att en trafikskylt ska se ut på ett visst sätt. Ett annat problem som jag tycker är gigantiskt är att det finns en synnerligen skev fördelning av maktpositioner där män med makt väljer andra män med makt för så har det alltid varit och så ska det alltid förbli, och att det i blandade sällskap som trumpetar ut sin jämställdhet påfallande ofta ändå finns en herrbastuklubb där alla beslut fattas inofficiellt. Såna frågor känner jag är mer angelägna än att hävda att det heter "en" istället för "man", men det är ju jag. Som sagt, jag förstår principen, men för mig är det inte det viktigaste. Jaha, nu gled jag visst in på annat här istället för att fokusera på mitt hat mot Morgonpasset. Eller Morgonpassets reklam. Jag tror inte alls helvetet består av svavelosande sjöar och brinnande eldar, det är att lyssna på infantila radiopratares interna fniss och flams i evigheters evighet intill tidens ände. FY FAN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar