tisdag 5 september 2017

Stallrapport

Var på drop in-ridning igår. Vi var bara två stycken, så det blev nästan som en privatlektion. Lyxigt! Jag hade Bulldozern och vi red en övning som gick ut på att vi först red ett varv på A-volten, sedan ett varv på mittvolten, sedan en 10-metersvolt inuti stora mittvolten, sedan vidare till C-volten och ett varv på den, sedan tillbaks på stora mittvolten och ett varv på den och seden 10-metersvolt i mittvolten och tillbaks till A-volten. Och för varje gång man antingen kom ut på spåret eller passerade medellinjen så var det en övergång, först var det trav med skrittövergångar och så småningom trav med galoppfattningar och övergång till trav. PUH. Var nästan tröttare i huvudet än i kroppen efteråt för det var så mycket vändande och ställande och rakriktande och hålla ordning på den nya yttersidan och allting hände ju hela tiden så det var minsann ett slit att koordinera sin egen tröga hjärna så den hängde med. Skritt och trav kändes bra, sedan kom ödesmomentet GALOPPFATTNING. Jo, men lite bättre gick det väl ändå? I alla fall i höger varv. TÄNK LÅNG MAGE, skrek ridläraren till mig (alltså inte skrek som att hon var arg utan det var mer för att vi var utomhus och det blåste) för jag har så väldigt lätt att falla framåt i galoppfattningen. LÅNG MAGE är tydligen motsatsen till det, för när jag försökte omsätta den tanken till handling gick det lite bättre. I höger varv alltså. Bulldozern är lite stelare i vänster varv så där blir det gärna slängtrav hur djävla LÅNG MAGE jag än tänker att jag har. Av någon anledning har jag skitsvårt att rida med spöet i vänster hand (vilket är konstigt eftersom jag är både höger- och vänsterhänt och i normala fall kan göra nästan allting lika bra med båda händerna, men hålla ett himla ridspö? ICKE!) och jag är inte jättenoga med att byta spöhand när jag byter var eftersom jag ändå nästan aldrig använder spöet. Ja, men nu fick jag göra det i alla fall för att kunna bli tydligare i hjälpgivningen i fattningen, och det uppskattades INTE av Bulldozern som ångade iväg som om hon fått eld i röven. Obs, hade alltså bara spöet i handen utan att använda det, men Bulldozern tog det säkra för det osäkra och for iväg som om Djävulen var efter henne. Så det blev väl SÅDÄR lyckat. Tror jag ska ha vanligt spö när jag rider Bulldozern i fortsättningen, bytte ju till dressyrspöet när jag hade Irländskan, och på henne funkade det jättebra med ett litet pet på bakdelen för att få henne att vakna till liv. Men på Bulldozern blir det lite too much. Aja, vi fick väl till någon vänstergalopp som i alla fall inte var totalkatastrof, och sedan bar hon sig riktigt fint i själva galopparbetet så på det stora hela kändes det bra.

Over & out från stallbacken den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar