måndag 11 september 2017

Bygga hönshus - an epic movie, part 2

Den här helgen ser det inte ut som att det har hänt sådär jättemycket på hönshusbygget, så jag ger er lite BEHIND THE SCENES.

Det köpts, fraktats hem och sågats upp
bräder till fasaden. Dessa ska - förstås - också
oljas. Herregud vad jag har oljat. Vädrets
makter var inte speciellt nådiga utan
bjöd på hällande regn från arla till särla,
så jag fick inhysa mig i förrådet, bland cyklar
och tusen andra grejer. Trångt, bökigt och
 kladdigt var väl bara förnamnet.  



Och värre skulle det bli nästa dag när allting
skulle målas. Min man påstår att det är
mycket bättre att måla fasadbräder innan
de spikas upp, men jag är tveksam.
Det var rätt så bökigt när de målade bräderna
skulle vändas och vridas på, plus att man (=jag)
inte fick någon känsla av att det hände något.
Blev lite uttråkad och bitter men fick bita ihop.
Självklart regnade det också. Fick använda
växthuset för att lägga de kortare bräderna
på tork. Årets skörd gick ändå åt helvete,
så det gör väl inget om de cirka 2 tomaterna får
en lätt bismak av DEMIDEKK GRUND.

Min man åkte till Byggmax och köpte råspont
och spikade upp nästan ett halvt tak. Byggmax
hade inte rätt storlek hemma så han fick
göra nya beräkningar på stående fot, "men
det ska nog räcka".
Sedan kom jag hem och fick stå på marken och
langa upp resten av taket medan han spikade.
Det var rätt långa bräder som skulle vändas
och vridas på för att hamna på rätt håll. Råspont
har nämligen en fram- och en baksida, samt en
sida med spår och en utan (allt det här heter säkert
något annat), så hur man än höll brädan så var den
med 99 % säkerhet på något sätt på fel håll.

 
Här var det äntligen klart, eller nähä, det fattades
visst EN bräda.
 
Ja, sedan tog visst den här helgen också slut? Vad som ligger i pipelinen nu är att få färdigt taket, förutom det ofrivilliga takfönstret så ska det kläs med papp. Sedan ska fasaden på, och fönster och dörr förstås. STAY TUNED!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar