onsdag 6 september 2017

Berättelse om ett äktenskap & Hemsökelsen

Har de senaste dagarna påbörjat ett par böcker som jag med största sannolikhet inte kommer att läsa klart. Den första var Hemsökelsen av Fay Weldon. När jag var tonåring läste jag En hondjävuls liv och lustar och tyckte att det var närapå den bästa bok jag läst, och tv-serien som kom några år senare gick ju inte heller av för hackor (den amerikanska filmversionen lämnar dock enligt mig en del övrigt att önska). Sen har jag väl läst något annat av henne som inte var sådär jättebra, men så läste jag säkert någon recension i DN som tyckte att den här boken var bra. Fast det var den inte. Berättelsen handlar om Annette, vars man plötsligt börjar gå i terapi och ägna sig åt astrologi och annat hokuspokus och verkar helt hjärntvättad av sin psykolog. Nästan hela boken (eller så långt jag orkade med, tre fjärdedelar kanske) utgjordes av dialog, vilket blev rätt tjatigt efter ett tag och väldigt tjatigt efter ytterligare ett antal sidor, och det var dessutom väldigt mycket gafflande om astrologi och hur planeterna står och den här Annette liksom bara fann sig i att hennes man har blivit helt djävla fnoskig och ifrågasatte exakt allting medan hon bara höll på och ursäktade sig och honom hela tiden. Känns ju rätt osannolikt om ni frågar mig.  Den här boken får en KBT-timme av fem möjliga.

Tog mig sedan an nästa, Berättelse om ett äktenskap av Geir Gulliksen. Den har jag sett att flera har bloggat/instagrammat om på sista tiden så jag kände att nu djävlar är jag för en gångs skull lite med min tid. Men den var, ursäkta mig, så DJÄVLA tråkig. Antingen var det dialog där allt "sa hon" respektive "sa han" utelämnats, så man inte hade en aning om vem det var som faktiskt sa vad. Var det inte dialog så var det någons - bokens "han" får man väl förmoda - betraktande av "henne" i olika situationer och i helt orimligt detaljerade scener. Så den här orkade jag nog bara en fjärdedel av innan jag kände att jag gav fullständigt fan i deras djävla äktenskap. Den här får en överkorsad vigselring av fem möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar