måndag 4 september 2017

Bygga hönshus - an epic movie part 1

För alla er som legat sömnlösa om nätterna och velat veta hur det går för oss med hönshusbygget så kommer här en redogörelse i bild och ord, mest bild:



Steg 1. Börjar med att gräva hål för plintar i vår härliga stenfria sandjord.
Det visade sig naturligtvis att exakt där hönshuset ska ligga så låg det någon
 gammal indiansk begravningsplats. Massor av stenar. Inga lik, dock, så
den här begravningsplatsen fanns väl egentligen mest i min fantasi.  

Se stenen framför spaden. GIGANTISK. Och det var en av de få som jag
lyckades gräva upp. De andra som ligger kvar är ännu större. Här svors det
en hel del, kan jag avslöja. Indianernas själar bleknade och försvann (kanske).
 
Ja, ni ser ju själva. Summan av kardemumman blev att plintarna inte riktigt
hamnade där vi tänkt oss och inte heller helt symmetriskt. Men det är
uppenbarligen smällar man får ta.

 
Steg 2. Efter sju sorger och åtta bedrövelser så har plintarna blivit nedgrävda.
Osymmetriskt som sagt, men det kommer nog inte att synas sen hoppas jag.
Bräder har skruvats fast i plintarna och golvreglar har skruvats fast i bräderna.
Bräderna heter säkert något proffsigt, men det orkar jag inte ta reda på just nu.
Kommer fortsättningsvis att kallas BRÄDER.  
Steg 3. Hörnstolpar sågas till för att passa
ovan nämnda bräder. OLJA ÄNDTRÄET,
sa min man hundra tusen gånger om allting som
kom från Byggmax. Så då gjorde jag det
efter hand som han sågade till.

Steg 4. Nu börjar det likna något.
Hörnstolparna (som säkert också heter något
annat eftersom alla faktiskt inte står i ett
hörn) har skruvats fast i BRÄDERNA.

Steg 5 inkluderade en förfärlig massa mätande och räknande för att få till
och kunna såga räta vinklar i reglarna som ska vara snedställda (och som säkert
OCKSÅ heter något flashigt. Herregud vilket dåligt bygg-ordförråd jag har).
 Här är det jag som har mätt och sågat. Pythagoras' sats fungerar även IRL
kan jag belåtet meddela för den som trodde att det bara var något som ens
mattelärare hittade på för att djävlas med en. Självklart har jag också oljat
allt ändträ en miljon gånger.
 
Steg 6 inkluderade flera delmoment som jag visst glömde att fotografera. Men vad
som har hänt är i alla fall följande: De snedställda reglarna har skruvats fast i
BRÄDERNA och i hörnstolparna (som alltså även inkluderar en stolpe mitt på
långsidan). Här fick man jobba mycket med vattenpasset för att det skulle bli
rakt, för det var det alltså inte från början. Antar att det hade underlättat om
man hade kunnat placera plintarna ungefär där man velat och på det djup man
tänkt sig utan att behöva ta hänsyn till INDIANERNA, men det gick rätt bra ändå.
Sedan skruvades hanbanden (de tvärgående reglarna högst upp) fast i
stolparna, och andra reglar fästes en bit under dem.
Angående hanband: Om man googlar det får man en trökig förklaring som är
"kortaste vågräta virket i en takstol". Men att hanband heter just hanband kommer
från att det var där man tänkte sig att tuppen (hanen) skulle sitta. I det gamla
bondesamhället, får man väl anta, när det liksom var givet att alla hade en hönsflock.
Den som är högst i rang i flocken får nämligen sitta högst upp, och högre upp än
till hanbanden är det svårt att hitta någonting att sitta på om ni frågar mig.
Jag är kanske ingen snickare, men när det kommer till värdelöst vetande är det
få som slår mig på fingrarna.


Steg 7 var konstruktion av takstolar. Det var mycket mäta och räkna och såga.
Det sågades ut faser i reglarna så att de kunde fästas ihop, och det sågades ut
små trekanter så att de skulle passa in i hörnen av hanbanden. Det här tog
evigheter och var rätt pilligt och omständligt. Vinkelhaken är min bästa vän och
fick därför vara med på bild även om den inte direkt gör någon nytta just här.

Steg 8. Montering av takstolar. Det var ett
slit, kan jag säga. Det lönade sig att ha varit
noggrann vid mätning och beräkning för de
passade LIKE A GLOVE.
 
Ja, sen tog helgen visst slut? Men ändå, rätt starkt jobbat får jag säga. Nu ska det skaffas mer virke till panelen, som ska oljas och grundas och målas (och enligt min man är det MYCKET ENKLARE att göra det innan man smäller på det på själva huset så jag misstänker att jag kommer att tillbringa en hel del tid i carporten vedporten, svärandes över att det är så trångt (men gött att ha så mycket ved!) i veckan som kommer). Sedan ska det även skövlas. Om det framgår av bilden så är det en hel del stora buskar som ligger i det som ska bli hönsgård och först tänkte vi att det kan väl få vara så, det blir mysigt och ombonat. Sedan insåg vi att vi i så fall skulle få sätta stolpar som var 5 meter höga, så en viss tuktning av växtligheten måste till. Ska även såga ner hälften av en gigantisk tuja som inte gläder någon. Men det är ju det lilla jobbet. Sedan ska alla grenar FRAKTAS IVÄG. Kommer att ta hundra år, gissar jag och det är ju bara sånt där trökjobb som inte är det minsta kul utan bara ska göras. Sedan ska det slås ner stolpar, grävas ner nät (mest för räven, men också så att inte taxarna får för sig att gräva sig in och sätta sprätt på tillvaron, de kan gräva decimeterdjupt på ingen tid alls), näta inhägnaden och lite sånt där innan det är dags att börja inreda själva huset. STAY TUNED FOR INFORMATION.

5 kommentarer:

  1. Den självutnämnda latmasken haller sannerligen igang! Skulle jag gjort detsamma hade jag bjudit in ett gäng kompisar (de utan tummen mitt i handen), gjort pizza och köpt en back öl samt instruerat om hur jag ville ha det :).

    Du, jag har tänkt pa det här med äggläggning. Det maste ju da betyda att höns har ägglossning varje dag och maste „skita ut en soffa“ dagligen, sana sma varelser och sa jämförelsevis stora ägg. Aj! Eller tänker jag helt fel?

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, värpande moderna höns har ägglossning every fucking day under den ljusa årstiden. Och jag håller med om att ägget verkar gigantiskt att klämma ur sig, men de verkar ju inte lida nämnvärt. Som jag minns det från min uppväxt var det ungefär lika odramatiskt och snabbt avklarat som ett toabesök.

      Radera
  2. Jag googlade pa anatomi höna men blev inte mycket klokare, fast jag lärde mig att höns kissar, bajsar, befruktas och antagligen lägger ägg genom samma hal (kloaken). Urk, tur att man skalar äggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer, äggen kommer ur röven så att säga :D

      Radera
  3. Wow! Jag är så imponerad att jag nästan välter. Inser också att jag nog ska gå en liten kurs i snickeri innan jag ger mig på det där. Att olja ändträet klarar jag av, men att mäta vinklar är inte min starkaste sida.

    SvaraRadera