måndag 3 augusti 2015

Heute

Idag började min man jobba men lyxiga jag har nästan två veckor kvar av min semester. Idag tänkte jag klippa gräset. Det blev inte gjort innan vi åkte till Stockholm p g a regn, mera regn och ytterligare några spridda skurar, så när vi kom hem hade gräsmattan blivit synnerligen frodig. Idag sken solen och alla grannarna klippte som galningar och då vill man ju inte vara sämre. Jamen då startade väl inte gräsklipparhelvetet! Vi har en med såkallad fjäderstart och nu var det någonting med den här fjädern som inte lät sig spännas och därmed gick inte motorn igång. RÖVEN säger jag bara. Nu måste jag åka och lämna den på  nån verkstad som halva Österlens sommargäster anlitar så det lär ju ta hundra år innan vi får återse den. Plus att gräset väl hinner växa sig manshögt under tiden.

Men aja. Idag har jag plockat några liter krusbär från en buske som jag grävt upp och flyttat hit från min mans förra trädgård med, om inte livet som insats så åtminstone med djävligt sönderrispade armar och händer som påföljd. Sorten är okänd, men krusbären är stora som pingisbollar, snudd på i alla fall. Och goda. I den gamla trädgården var jorden god och vi kunde skörda såna mängder att vi till och med kunde göra krusbärsvin (mycket gott och uppfriskande). Men busken var inte helt nöjd att bli uppgrävd ur sin bördiga lerjord och nertryckt i extremt mager sandjord, så den har mest stått och surat och inte alls levererat några kromosomkrusbär. Men i år, fem år efter flytten, fick jag alltså ihop några liter. Känner mig förlåten. Och nöjd. Och mätt. Ska göra lite avläggare så att jag kan sprida denna juvel över hela trädgården...eller nästan åtminstone.

Nu blir det krusbärskaka och True Detective.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar