tisdag 11 augusti 2015

Älska Öppet Arkiv!

När jag var liten gick det en tv-serie som hette Jakten på Janne. Som jag minns det så var den här Janne jagad av polisen och sprang mest omkring i skogen och höll sig undan medan helikoptrar flapprade fram i skyn, och jag har nog tänkt mig att han var någon form av ungdomsbrottsling? Var bara 9 år när den gick, så det får väl vara ursäktat att det är lite si och så med minnet. För så här var det: Janne är fosterbarn och ett tu tre när han är cirka 11-12 år så dyker hans riktiga mamma, som han aldrig träffat, upp och vill ha honom tillbaka. Hon adopterade bort Janne när han var nyfödd för att hon inte ville vara ensamstående (gissar jag, det är lite oklart), men nu har hon träffat en ny man och är redo att bilda familj, men har upptäckt att hon inte kan få fler barn. Och då passar det ju bra att hon redan har ett, så hit med honom bara. På den tiden hade varken barn eller fosterföräldrar tydligen någonting att säga till om, så det skulle bara vara att gilla läget, däraf att Janne stack och alltså blev jagad. Jag kan väl kanske inte precis rekommendera den här serien som varande ett mästerverk. Men det är roligt att se alla tidstypiska 70-talsdetaljer, och så njuter jag ju lite i hemlighet av taffligt svenskt skådespeleri i stil med Lackalänga.

Och på tal om Lackalänga så började jag titta på Åshöjdens BK (samma författare om någon undrar hur det hör ihop). Det kan mycket väl vara den sämsta serie som någonsin gjorts i hela världen. Men rolig på sitt sätt. Johan Hedenberg i rollen som Blåbärskungens son(son) Edward och Göran Ragnerstam som värstingen Ruben Svarte. Åshöjdens gymnasieungdom går på café och dricker hallonläsk och den värsta förseelsen är att smita från terränglöpningen för att nojsa med några blondiner. Är även lite av ett sorgligt tidsdokument från en period när det fortfarande fanns en massa eldsjälar som brann för föreningslivet utan en tanke på att de själva skulle tjäna något på det. Men skådespelarinsatserna...iiih. Man får ladda upp med hela Jysks och Sova-butikernas samlade sortimentet av skämskuddar för att uthärda. Det är ett hårt jobb men någon måste göra det. Så att säga.  Men ikväll blir det True Detective. Omväxling förnöjer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar