söndag 13 maj 2012

Bokrecension: Åsen

Har precis läst ut Katarina Fägerskiölds debutroman Åsen och blivit besviken. Den har ju blivit rätt så hyllad och jag gillar landsbygd i allmänhet och socialrealism i synnerhet, så jag var helt övertygad om att det här var en bok helt i min smak. Men nä. Det hände liksom inget, det fanns inget driv. Bara en massa lösryckta beskrivningar som var staplade på varandra. Och sen tycker jag, utan att avslöja någonting, att slutet var väldigt märkligt med tanke på att huvudpersonen verkade vara så otroligt lam och utan egen vilja.

Så det var ju ingen hit och jag känner lite att, jamen finns det verkligen INGEN som inte heter Vilhelm Moberg eller Bengt Bratt som skulle kunna beskriva livet på landet så som det verkligen är? Hur svårt kan det vara? Ska man behöva göra ALLTING själv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar