måndag 11 januari 2021

Till stallet istället, v 1 2021

Åkte till stallet för min teorilektion i fredags. Kom dit rätt sent p g a att min logistikplan sprack. Skulle hämta ut ett paket på ett ställe, handla mat på ett annat ställe och hämta strö på Granngården och min plan var att göra detta innan jag åkte till stallet för att undvika trängsel. Kom till DHL-utlämningsstället som är en kombinerad servicebutik och korvkiosk. I normala fall är det två personer som jobbar där, och de växlar mellan att vara i korvkiosken eller i servicebutiken beroende på var det är mest kunder för stunden. När jag kom för att hämta mitt paket så var väl den ena personen på rast eller något, för det var ingen i butiken och bara en i korvkiosken och naturligtvis hade det precis kommit en hungrig familj som skulle beställa fyra jättemenyer med extra allt fast utan ditt på datt och kunde man få si istället för så? Det tog evigheter och jag såg hur korvkioskskillen kastade svettiga blickar åt mitt håll samtidigt som han sprang som en skållad råtta mellan pommes fritesen och kassaapparaten, men han kom inte därifrån p g a att den här familjen hela tiden skulle ändra en massa i sin beställning. Stod säkert tio långa minuter och väntade innan den andra personen kom tillbaks från sin rast och jag kunde få ut min försändelse. Ilade vidare till Konsum, plockade raskt ihop mina varor, valde självscanningen och naturligtvis var det då dags för avstämning. Stööön, men det var ju bara att uthärda. Åkte sedan till Granngården och där gick det väl normalsnabbt. Kom till stallet 15.15, vi börjar 15.30 så det var väl ingen panik SÅ för vi skulle ju inte göra i ordning några hästar. Fast sen skulle vi det i alla fall, för dagens teori var sitsträning och då var planen att vi skulle vara två och två och man skulle turas om att rida och ge varandra feedback på sitsen. Men då kom styrelsetjejens pappa och la in veto för "det var inte corona-säkert att stå så nära varandra", så då blev det istället bestämt att ridläraren (inte Karin utan en vikarie) skulle rida en häst i dressyrsadel och en annan i hoppsadel så att vi skulle få se skillnaden. Eh, ja, tanken var väl god, men samtidigt kändes detta som lite väl nybörjaraktigt. Störde mig extremt mycket på styrelsetjejens pappa, kom dessutom på (har lite vagt känt igen honom men inte kunnat placera honom innan) att det var ju han som mansplainade en massa om hoppning när jag red igen i herrgruppen en gång. Nu mansplainade han även en massa om hur mycket sadeln inverkar. Är ju lite pinsamt att göra det inför ridläraren, kan jag ju tycka. Ja, i alla fall. Vi stod i en klunga (då var det inte något problem med att stå nära?) och tittade på när ridläraren red och pratade om den lodräta sitsen och den lätta sitsen. G-Ä-S-P. Faktiskt. Hade inte sagt någonting om det om det hade varit ridlärarens idé men nu var det Mansplainaren, och då kände jag att det var fritt fram att hata. Sen när ridläraren ridit i evigheter så var det ändå mer än halva lektionen kvar, då frågade hon om någon annan ville rida och prova hopp- respektive dressyrsadeln. Då var Mansplainaren kvickt framme och roffade åt sig den bästa hästen och sedan skulle han rida omkring och liksom stila i evigheter. Han hade heller inga som helst problem med att ridläraren stod nära när han skulle sitta upp, så då kunde vi väl lika gärna fått göra som det var tänkt från början kan jag ju tycka. Hur som helst, jag fick väl rida tio minuter eller något så helt bortkastat var det väl ändå inte. Red Tösen och hon stack när jag skulle trava, så det var kanske ändå lite bortkastat? Haha. Aja, jag trillade i alla fall inte av, alltid något. 

Men som jag saknar min gamla grupp! Det är ett par personer här som är väldigt trevliga, sen är det Mansplainaren och ett par till som jag uttalat stör mig på och resten har jag inte koll på för de har gjort någon variant att de turas om att rida i sin gamla grupp och i denna, så det är olika personer som kommer hela tiden. Det ska vara så här hela denna terminen! D-E-P-P-I-G-T. Jag har alltid sagt att det kvittar mig om jag rider med folk som inte har ridit lika länge som jag för jag kan ju ändå jobba med formen och lösgjordheten och såna saker. Men jag har lite ändrat mig nu för det blir ju inte samma övningar, dvs det blir inte lika utmanande/utvecklande, och sen tar det ju av den gemensamma tiden om ridläraren måste ägna sig åt att förklara för någon hur man byter nedsittningsben (true story från sista lektionen innan jullovet - Mansplainaren kunde inte det). Men ja, det är såklart bara att gilla läget. Det ska väl inte vara för evigt det här? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar