fredag 8 januari 2021

Fredag och oxveckorna har startat

Sitter här och smådeppar lite över att julledigheten är över. Ja, lördag och söndag återstår ju, men då skulle jag ju ha varit ledig i vilket fall som helst. Fast man ska ju inte gnälla för lite. Någon vecka innan jul träffade jag en person som jobbar på intensiven, bara det i dessa tider, och som hade fått all sin jul- och nyårsledighet indragen p g a läget. Hen var inte glad ska jag säga. Så det är väl i sanning otroligt förmätet av mig att jämra mig över att det bara återstår 2 av 23 lediga dagar, men det gör jag uppenbarligen ändå. Egentligen hade jag tänkt vara ledig även på måndag, för att mjukstarta oxveckorna lite, men så piskade Luther på mig och sen var det kört. Sen satt jag sniket och kollade hur långt det var till påsk. Tolv veckor till nästa ledighet. Tänker att jag måste bli bättre på att vara ledig också. I år var det ju inte direkt någon arbetstagarjul, så jag har rensat i kompbanken och tagit ut arbetstidsförkortning, men varje år får jag alltid ut semester i pengar när den inte får sparas mer. Av någon anledning får vi bara spara fem dagar per år, men när man sedan ska ta semester så dras den från de nyaste dagarna. Så för att komma åt sina gamla dagar måste man först bränna alla nya och sen kan man plocka av de gamla. Hur kan någon ens komma på ett så djävla korkat system? Ja, vad jag skulle komma fram till var i alla fall att jag kanske skulle försöka bli lite bättre på att ta någon dag ledigt lite här och där istället för att bara harva på. Prova att faktiskt ta slut på årets semesterdagar någon gång? Det har nog aldrig hänt, åtminstone inte i modern tid. Ja, jag får väl se hur det blir med den saken. 2021 har inte målats upp som någon sinekur för min del. Karriären pockar på uppmärksamhet så att säga, före jul fick jag nämligen ett jobberbjudande från min chef som jag inte kunde motstå. Observera också mitt stående nyårslöfte: JOBBA MINDRE. Jaja, vi får väl se hur det går med den saken.        

Har ägnat ett par dagar åt att städa i vår carport vedport. Jeflar så bra det blir. Nu har jag snart tömt den sista stora pallkragelådan på diverse bråte, mest en massa träbitar i ek från den tiden när min man jobbade på ett snickeri där de anställda fick ta hem spillbitarna och elda med. Nu tycker vi kanske att just ek är lite för fint för att bara slänga in i kaminen, därav att de blev liggande i väntan på att min man skulle få feeling och snickra ihop något fint. Nu kan jag nästan svära på att han inte ägnat de där ekbitarna en tanke på åtminstone de senaste åtta åren eller så, men nu har de i alla fall fått flytta ner i källaren så att man rent teoretiskt åtminstone inte måste börja med att göra en arkeologisk utgrävning för att få tag i dom om och när feelingen väl infinner sig. Är utomordentligt nöjd med mig själv för denna arbetsinsats. Snart kommer carporten vedporten att vara ett ställe där veden är staplad längs med sidorna, tunnorna med höns- och vaktelmat står rätt fram och längst in, och där det är bara att gå in och ta vad man ska ha. Inte som nu när man får kryssa sig fram mellan all möjlig bråte som av någon anledning alltid hopas där i väntan på vidare transport. Ska göra ett (1) litet bås där sånt-som-ska-till-återvinningen ska få förvaras tillfälligt, men det är också den enda eftergiften. INGET ska få ligga på golvet och vara i vägen. 

Sitter nu och försöker planera dagens logistiska äventyr. Ska ju till stallet, fast det är teori så jag behöver inte vara där förrän vi börjar. Men så ska jag till Granngården och hämta strö. Det är en jättekonstig sak. Jag brukar köpa en produkt som heter Lättströ att strö med i hönshuset och vaktelburarna. Nu har den varit slut hos Granngården i Ankeborg i eviga tider, eller i alla fall sen långt innan jul. Häromdagen skulle min man dit och då bad jag honom kolla om det fanns, för jag litar inte 100 % på deras lagersaldostatus på hemsidan. Nä, det fanns inte och enligt en som han frågade så hade de problem med leverantören så det bästa var om man beställde själv via deras webbutik. Det gjorde jag och då tog det två dagar, sedan fick jag ett sms att det fanns att hämta i butik. Varför kan då inte bara butiken beställa från webbutiken? Va? Va? Va? Ja, i alla fall måste jag åka till Granngården och hämta detta strö. Jag ska också handla lite mat, för nu har vi varit hemma båda två sedan innan jul och, tja, ätit. Och så ska jag hämta ett paket på ett utlämningsställe. Tänker att jag ska göra detta innan jag åker till stallet för att försöka undvika trängsel. Men då måste jag börja räkna baklänges för att hitta den korrekta tidpunkten för när det är dags att lyfta röven från soffan och ge sig av. Vill inte komma för tidigt till stallet för nu får man inte vara där annat än precis i anslutning till sin ridtid. All teori ska dessutom vara utomhus. Längtar ej direkt till det i januari, men det är ju bara att gilla läget. 

Planerar lite sådd också, har tänkt vinterså persilja, purjolök och lite kål. Kanske spenat? Fattar inte när man egentligen ska så spenat för jag tycker den går i blom nästan så fort den visar sig, men januari kan ju vara värt att prova. Förra året lät jag mina purjolökar gå i blom och nu behöver jag nog inte köpa ett purjolöksfrö mer så länge jag lever. 

Har också beställt avelsägg från en hönsras som heter Bielefelder Kenn, en könsvisande ras som ska vara rätt så snabbväxande och där tupparna tydligen kan väga upp mot 5 kg. Hoppas tvärtemot alla andra på många tuppar = mycket mat.  Så under förutsättning att Post Nord inte gör bort sig så kommer de i mitten av nästa vecka, äggen alltså, så då blir det dags att dra igång kläckaren igen. Spännande.  Over & out. 




  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar