torsdag 11 juni 2020

Mitt fortsatta hat mot Elgiganten

För ganska så exakt två veckor sedan surbloggade jag om Elgigantens kassa sätt att hantera ett garantiärende på. Vad har hänt sedan dess: INGENTING. Inte ett ljud har jag hört från dom. Har gått från sur, surare till surast* och igår ringde jag deras kundtjänst för tredje gången för att höra hur landet egentligen ligger. "Du kopplas nu vidare till en kunnig medarbetare", sa deras automatiska svarstjänst efter att jag gjort ett antal tonvalstelefonval, men jag vet inte om jag tycker de är så kunniga direkt. Alla jag har pratat med har varit jättetrevliga och förstående och så, men de kan ju inte göra annat än att knappa in sig i något ärendehanteringssystem och se status på pågående ärende. Som ju är okänd, eftersom den där himla serviceverkstaden jobbar i lönndom och det verkar inte som om någon har insyn i vad som pågår där. Det enda jag fick veta igår var att min dammsugare var på serviceverkstaden, men det fick jag ju veta förra gången jag ringde så det var ju inget nytt under solen.

Blev ju inte gladare av det svaret, så jag frågade vad de egentligen hade för policy när det gällde garantiärenden? 2-3 veckor, blev svaret. Ja, men jag har ju fått vänta 5 veckor och det är ju något mer än 2-3, svarade jag med Magnus-och-Brasse-och-Eva-logik. Sa också att jag tyckte att ett stort företag som Elgiganten gott kunde ha gett mig en ny dammsugare och sedan löst problemet hur sjutton de ville istället för att JAG ska behöva få en massa problem, men det går ju liksom inte att komma någonstans med de som sitter i kundtjänst för de är ju inte ansvariga för någonting och kan inte fatta några beslut om någonting. Frågade också om de kunde ge mig ett enda skäl till att någonsin handla på Elgiganten igen för jag hittar inget, och då blev jag (efter att ha fått vänta i luren i hundra år när den kunniga kundtjänstmedarbetaren skulle rådfråga en kollega) tillfrågad om jag hade blivit erbjuden en låneprodukt, för det skulle man "egentligen" bli under tiden ett serviceärende pågick. Fast eftersom ingen av alla dom jag/vi har pratat med har nämnt detta (som man ju tycker borde vara en självklarhet) så kändes det väl inte direkt som att det var en väl etablerad rutin. Enligt mig så är allting som innehåller uttrycket "egentligen" ett solklart bevis på att någonting inte görs på rätt sätt.

Skickade min man, som var och jobbade i närheten av Elgiganthelvetet, för att hämta ut lånedammsugaren på väg hem från jobbet. Det var inte en Dyson men dock en sladdlös historia som vi ska testa ikväll. Ser fram mot att kunna dammsuga på ett behagligt sätt igen under den återstående tiden tills Dyson kommer hem igen (om den nu någonsin gör det), men det är väl FAN också att allting ska vara så sjukt osmidigt? Elgiganten, ni står verkligen inte högt i kurs just nu. Alltså, jag FATTAR att saker kan ta längre tid p g a Coronapandemin, men så här hade jag velat ha det:
1. När jag lämnade in dammsugaren så hade jag velat bli informerad om att det här kommer att ta 2-3 veckor och redan där ville jag ha fått erbjudande om en lånedammsugare under tiden, INTE 5 veckor senare efter 3 telefonsamtal till kundtjänst.
2. När man upptäcker att det kommer att ta längre tid än 2-3 veckor så hade jag velat bli kontaktad och informerad om läget. Samt fått frågan om det funkar med lånedammsugaren.
3. Och om någonting hade tagit dubbelt så lång tid som policyn utlovar så hade jag gärna sett att jag hade blivit erbjuden någon form av kompensation. I höstas eller när det var, så fick jag ringa och efterlysa grejer jag beställt på Apotea där det hade hänt någonting så att beställningen hade fallit mellan stolarna och inte kommit iväg som den skulle, och då fick jag bara genom att frågan var mina grejer hade tagit vägen oombedd a. en personlig ursäkt, b. information om att ärendet skulle ges högsta prioritet och c. en rejäl bonuscheck som plåster på såren. Och sen kom grejerna dagen därpå. HÖR OCH LÄR AV DETTA, ELGIGANTEN.


* Vill dock betona att jag aldrig är otrevlig mot dom jag pratar med. Skulle aldrig drömma om att ringa och gapa och skrika och härja, men det kanske är så man ska göra för att något ska hända? Gah.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar