måndag 22 juni 2020

Midsommar 2020

Midsommar 2020 var inte så värst annorlunda jämfört med andra år. Tycker helt ärligt att midsommar är den trökigaste helgen med bara två fördelar:
1. Ledig fredag mitt i högsäsong.
2. Man får äta ohemula mängder jordgubbar.

Annars kan det väl kvitta, tycker jag. Är rätt less på s k festmat, dvs sill (som jag inte äter), potatis, prinskorv, köttbullar, rökt lax, gräddfil. Allt är ju gott, men helt ärligt inte så värst upphetsande. Det bästa är faktiskt jordgubbarna. ÄLSKAR jordgubbar och kan äta litervis utan att skämmas. I år var det lite krisigt. Körde till en fruktbod en bit härifrån, men de hade slut. Fick köpa svindyra av Mohammed 14 år som stod på ett jättedåligt ställe utmed väg 19 där ingen normal stannar eftersom tidigare nämnda etablerade fruktbod ligger inte så långt därifrån. Tyckte dock synd om Mohammed (jag vet att han hette så eftersom jag swishade betalningen) för flera som stannade körde direkt därifrån igen, och jag föreställde mig att han skulle få bannor om han kom hem och hade sålt för dåligt. Stödköpte en väldigt dyr liter innan jag cyklade vidare till ett annat ställe där jag tror de håller på med knark också*, men jag behövde mina jordgubbar så det var inget att välja på.

I övrigt har jag inte gjort många knop den här helgen. Eller, igår var jag i och för sig i spårskogen hela dagen, det var varmt, luftfuktigheten var 3000 %, det var blött på marken, blött på alla blad och grenar och sen kom det ett rejält ösregn. Så B-L-Ö-T-T var temat. Och varmt. Tinnan hade med sig ett fantastiskt myggmedel som jag fick låna, så jag fick bara ett myggbett på hela dagen. Helt otroligt.

I lördags kväll hade jag en härlig stund av frid. Låg på soffan, fönstret var öppet och det blåste en sval bris (kändes det som åtminstone), jag hade ett halvt glas av Leif Mannerströms vita vin (som är otroligt gott) och en liten skål med vinägerchips, jag läste en bra bok, tv:n var avstängd, telefonen var tyst, min man var på ovanvåningen och stökade med något. Kände mig så otroligt harmonisk och tillfreds. Härligt. Mera sånt.

Igår när jag körde hem från spårskogen körde jag ikapp en Volvo 245:a som drog en husvagn. I husvagnens bakfönster stod det FITTA med jättestora bokstäver och så var det en pil mot en bild av Stefan Löfvén. Alltså? Körde om, det var en ung kille med keps som satt bakom ratten. Blev ej jätteförvånad. Hade i och för sig varit roligt om det hade varit en 75-årig tant med stram uppsyn. Menar inte att alla måste älska Stefan Löfvén, men lite kan man väl ändå uppföra sig. Vad är det för fel på folk?


* Jag har inget belägg för detta mer än en obestämd men kraftig känsla av att det pågår något skumt på den gården. Men det är väl inget som skulle hålla i rätten om man säger så.

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt myggmedel?
    Det behöver jag. Namn?

    Markattan

    SvaraRadera
  2. Jag med. Jag är en vandrande buffé för allt som suger blod.
    DDT

    SvaraRadera