fredag 26 juni 2020

Jakten på den försvunna medicinen

Jag var ju på vårdcentralen förra veckan (spännande liv man har yo) och fick då utskrivet ett recept på antiinflammatoriska tabletter med lite mer kräm i. Passade också på att be om ett förnyat recept på värktabletter, också dom med lite mer kräm i som jag tar vid behov när min nacke och mina axlar sätter sig på tvären och genererar Spänningshuvudvärken™ from hell som vanliga värktabletter bara skrattar och pekar finger åt. Det receptet går inte att förnya på det här Mina Vårdkontakter eller vad det nu heter eftersom det är narkotikaklassat-ish (SPÄNNANDE LIV, sa jag ju) utan man måste ringa till vårdcentralen och tala med en levande person som jag antar ska bedöma om man a. är beroende, b. verkar vara typen som säljer tabletter till andra som är beroende. Nu är ju jag varken a eller b så därför gick det bra att slänga ur sig ett "åh, btw, kan du förnya receptet också" i korridoren till läkaren efter besöket och så gjorde hon det. Men det andra receptet? Det fanns inte när jag kollade i apoteks-appen ett par dagar senare. Ringde till vårdcentralen och bad dom kolla i journalen, för läkaren hade inte sagt vad medicinen hette utan bara att det var ett NSAID-preparat. Jo, men det stod i journalen att det var skickat, så det skulle finnas. Eh, jaha, ja, vad vet jag hur sånt funkar, allt kanske inte syns i appen? Ringde till apoteket i fredags, men det var tydligen då alla bunkrar upp inför helgen för jag fick bara en automatisk svararröst i örat att "just nu har vi många samtal och kan tyvärr inte hjälpa dig" och sen bröts det. JAHA? Tack för inget liksom. Ringde tillbaks i måndags och då gick det bättre, eller jag fick i alla fall prata med en person (bra) som sa att mitt recept inte fanns (dåligt). Ringde IGEN till vårdcentralen som insisterade på att mitt recept visst det var skickat. Tydligen finns det ett recept-limbo någonstans mellan vårdcentralen och apoteket där mitt recept svävade omkring utan att förtjäna vare sig himmelrike eller skärseld. Fast det löste sig, min läkare fick skicka om receptet eller hur det nu gick till, men sedan dök det smidigt upp i appen dagen därpå. Vårdcentralen levererar avsevärt bättre än Elgiganten, för dom djävlarna har såklart inte hört av sig fastän ärendemailet utlovade "snarast". Enligt mig är det samma dag eller senast dagen efter, men i Elgiganten-land betyder det förmodligen "om 2-3 veckor". Läste på deras hemsida att Vid fel eller annan brist på produkten som täcks av reklamationsrätten har du rätt att lämna tillbaka varan eller få den reparerad. och Beräknad reparationstid är 2-3 veckor. Elgiganten strävar efter effektivitet och genomför reparationer så snabbt som möjligt.
Ha ha fucking ha säger jag bara om den. Ska trycka upp det i deras ansikten när jag nästa gång pratar med dom, när det nu blir. Om 2-3 veckor kanske?

Nu ska bara smidiga jag ta mig till det trökiga apoteket och hämta ut superdupermedicinen också. Och så måste jag ta mig samman och åka till röntgen någon dag också. Nuförtiden får man ingen kallelse med en tid när man ska infinna sig, utan det är drop in-röntgen. Känns ju lite som att man skulle kunna bli sittande där en god stund, och det har jag inte riktigt tid med just nu. Får väl låtsas att jag har en tid och skriva in den i kalendern, annars lär det ju aldrig bli av.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar