torsdag 28 november 2019

Röven

För cirka en månad sedan, i samband med att novemberstressen slog till, så överslagshandlingsköpte jag en dyr ergonomisk kudde. Fick idag brev från  PostNord att jag var tvungen att betala importmoms också. Den var på 7 kronor så det var ju verkligen inte så blodigt, men sen tillkom en deklarationsavgift på 75 spänn. Så går det när man beställer från Kina, så det var väl bara att hosta upp slantarna och se glad ut.  Nu hoppas jag innerligt att kudden är så värd 25 € PLUS 82 spänn till  PostNord eller staten  eller kungen eller kanske alla ska vara med och dela på den här lilla kakan? En gång köpte jag ett gammalt Monopol av en från Kanada för att ge i julklapp till min man, som gärna ville ha ett franskt Monopol. Det fastnade i tullen och jag fick betala en så saftig summa pengar (alltså för ett BEGAGNAT spel) att det förmodligen hade varit billigare att ta en weekendresa till Paris och köpt ett nytt i någon leksaksaffär därnere. Aja, man ska väl inte klaga, det kunde ju ha varit värre. Det kunde ha varit som för min f d kollega Jan-Olof som en gång på en flygplats blev tillfrågad om det var okej för honom att tullen tränade med en narkotikahund. Han sa ja och fick en liten påse knark att stoppa i fickan eller om det var i väskan. Hunden kom, hittade knarkpåsen och blev rikligt belönad. Sedan försvann tulltjänstemännen med hunden och kvar satt Jan-Olof med en påse knark och hörde i samma stund sitt plan ropas upp och visste inte om han lite diskret skulle lämna kvar knarket på plats och kanske bli påkommen av någon annan tulltjänsteman och tvingas förklara sig, eller ta påsen med sig och riskera att åka fast och tvingas försöka köra med den synnerligen lama ursäkten "jag fick den här av en som ville träna med en narkotikahund...". Nu behövde han lyckligtvis inte fatta något beslut alls, för en halv minut senare kom tulltjänstemannen rusande tillbaka och ursäktade sig. Slutet gott allting gott eller nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar