onsdag 20 november 2019

Jaha Facebook, hur var det här då?

Alltså ibland undrar jag verkligen hur Facebooks algoritmer arbetar. Ja, jag fattar att dom samlar in information via vad man googlar och hur man surfar och var man är och om man andas eller ej, och så kör dom riktad reklam. Men den här funktionen "personer du kanske känner". Ja, det är ju rimligt att om vi har 27 gemensamma bekanta så känner jag förmodligen åtminstone till den här  personen. Men jag vill kanske inte vara vän med Kreti och Pleti och Gud och halva världen bara för att Facebook föreslår det. Fatta det, Facebook. Vill ej se min exman eller Maggie i 9d:s flinande nylle fladdra förbi när jag ska ha en lugn stund och kolla på djur och läsa odlingstips.
Dom grupper jag är med i är väl 99 % relaterade till djur eller trädgård eller mat (man kan väl säga att det är mina huvudintressen här i livet). Vad föreslår Facebook idag att jag ska gå med i för grupper då? Jo, dessa:
1.  Vi som älskar våra blandrashundar <3 <3 Det är väl...tja, ändå rimligt förslag? Fast jag har ju ingen blandrashund (längre). Förespråkar inte blandrasavel heller för den delen, även om jag inte har något emot själva individerna. Men det är väl säkert sen jag hashtaggade #blandrashund på Instagram på någon bild på gubbhunden Boris.
2. Familjehemsforum. Här blev jag väldigt skeptisk. Jag har aldrig haft någonting med familjehem att göra, har inget som helst intresse av att bli det (beundrar dom som är/orkar), känner ingen som är det eller vill vara det heller. Väldigt oklar koppling till mig här faktiskt.
3. Sadelsnacket. Ja, okej, jag är med i en massa hästgrupper. Är man med i hästgrupper snackas det mycket om sadlar, så det känns väl ändå logiskt. Fast om nu Facebook är så himla smart och fångar upp så himla mycket information så borde väl Facebook också veta att jag inte har någon egen häst. Känner inte att jag behöver snacka jättelänge om sadlar som inte är mina.
4. Varning varning 2.0. Är tydligen en grupp som varnar för oseriösa företag på nätet. Grupper där folk varnar varandra för ett och annat brukar enligt mig innebära att merparten av de som skriver där har fått en förhållandevis snål tilldelning av förståndsgåvorna.
5. Lenas Glasblock Och Övrigt Pyssel. Alltså HALLÅ? Nu menar jag inte att det är något fel på Lena eller hennes följare som gillar glasblock och övrigt pyssel. Men JAG gör inte det. Jag är den mest opyssliga person ni kan föreställa er. Så varför vill Facebook att jag ska gå med här? VEM TROR NI ATT JAG ÄR EGENTLIGEN?


Ja, det var dagens fundering. Nu ska jag jobba (igen). Mitt liv är så här just nu: jobba på jobbet, åka hem, smacka upp datorn och fortsätta jobba, gå och lägga mig. Typ. 3 december beräknas jag få tillbaks mitt liv, men fram till dess är det inte en död sekund.
Besiktigade bilen idag, fick en tvåa för det var nån himla fjäder som hade gått av. RÖVEN. Så nu måste det fixas samt bilen ombesiktigas. Förra veckan ringde jag veterinären på djursjukhuset och bad om förnyat recept till Hilding. Det skulle de fixa som i fredags. Kollade idag, inget recept. RÖVEN II. Fick ringa och be dom kolla upp, men naturligtvis var inte just Hildings veterinär anträffbar just då, så det fick jag överlåta till nån i växeln att ordna. Häromdagen skulle jag lite snabbt och lätt svänga in på en veterinärklinik som ligger lite på väg hem från jobbet och köpa Hildings specialfoder. Men just DEN DAGEN stängde de kl 13.00 för de skulle ha personalmöte så jag fick åka tillbaks till stan och köpa det på ett annat ställe. RÖVEN III. Tycker en massa sånt här förtret radar upp sig vart jag än ser och hela tiden just nu. Men ja, det är ju bara att simma på, förr eller senare kommer jag väl fram till kaklet.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar