måndag 25 november 2019

Dagens outfit?

Jag följer ju inga modebloggar eller modeinstagramkonton eller någonting som är moderelaterat p g a följer ej mode, så det är ju synnerligen logiskt. Nu har det dock fladdrat förbi någon form av utmaning som pågått i utkanten av mina sociala kanaler där någon har gjort "dagens tema" på vad man ska ha på sig. Alltså ena dagen kanske temat var "blommigt", nästa dag "sportigt", osv. Ni fattar? Det gjorde ju till och med jag, så det borde ju alla göra.

Men i alla fall och med risk för att nu framstå som Pelle Snusk: byter folk verkligen alla sina kläder varje dag? För det gör sannerligen inte jag. Det är ju inte direkt som att jag grovarbetar och blir svettig om dagarna när jag sitter och jäser på mitt kontor eller vandrar från den ena möteslokalen till den andra (mest det senare faktiskt, men det är ju inte heller direkt ett lortgöra) och jag föreställer mig att samma förutsättningar gäller för rätt många som inte har ett fysiskt ansträngande arbete. På den tiden när jag jobbade mer operativt i labbet så hade jag arbetskläder, det var ju ännu bättre för då kunde man ju använda sina egna ännu längre innan det var dags att lägga dom i tvättkorgen.

Jag byter såklart underkläder dagligen, och jag byter såklart också sånt som blivit smutsigt eller fläckigt. Men i övrigt kan man väl ha kläder mer än en dag? Vad skulle kunna hända? Att någon tänker att "jamen den där gamla tröjan med Twin Peaks-motiv använder hon ju JÄMT, har människan inga andra kläder?". Jaha men om det där är det värsta folk kan säga om mig så är det verkligen inget jag ligger sömnlös över.

För tänk på detta, ni som ändå säger att ni värnar om miljön och sånt: klädindustrin är en gigantisk miljöbov. Och JA, det är väl jättebra med en sån där utmaning, för jag fattade det som att den ändå gick ut att man skulle använda mer av det man redan hade än att köpa nytt. SLUTA KÖPA NYTT HELA TIDEN, säger jag jämt men jag menar det. Det där med modets fyra årstider retar GALLFEBER på mig. Säg "jag måste verkligen skaffa lite nya sommarkläder" till mig och jag osäkrar min (begagnade) revolver. Gick du naken förra sommaren? Om svaret är nej, använd för farao dom kläderna då istället för att köpa nytt.

Och så till saken som jag ville komma till: ju mer man tvättar sina kläder, desto mer slits dom. Plus att det går åt vatten, energi och tvättmedel. Tänk om alla jordens sex miljarder människor skulle göra så? Hade ej varit ett hållbart koncept speciellt länge. Nu är det väl inte direkt realistiskt p g a många av jordens sex miljarder människor har ju för fan inte ens tillgång till rent dricksvatten. Men vad jag vill komma fram till är att man väl gott kan ta en sekund av sin dyrbara tid och ifrågasätta om den här tröjan verkligen behöver tvättas eller om den kan få hänga med en dag till.

Och om VI tycker att VI "måste" kunna göra vissa grejer (t ex köpa nya kläder jämt, åka på solsemester till andra sidan jordklotet varje år, byta kök eftersom det gamla är fult) p g a something something (insert vilket skäl som helst som folk anför till försvar för sina livsval), då måste man ändå leka med tanken att vi vill väl ändå att folk i allmänhet ska få det bättre? Nu menar jag inte bara VI utan även DOM (i andra länder som inte har det lika bra som vi). Det här kan väl ingen människa som inte heter Wallenberg tycka är okej: att rika länder suger ut fattiga länders tillgångar och arbetskraft för att rika människor i rika länder ska kunna köpa saker billigt och fattiga människor i fattiga länder bara ska fortsätta vara fattiga och inte kunna köpa någonting alls. Nä, det känns väl väldigt mossigt va? Såklart vill vi att fattiga människor ska få det bättre, kanske till och med lika bra som vi? Men då inser man väldigt snabbt att det är ju omöjligt. Ska ALLA MÄNNISKOR i till exempel Kina och Indien och alla länder i Afrika ha varsin bil, skaffa ny mobiltelefon så fort det kommer en fräsigare modell, köpa nya kläder varje ny säsong, åka på utlandssemester varje år och så vidare? D v s så som många av oss lever? Då kommer ju Overshoot Day att inträffa en sekund över tolv den första januari . Det funkar ju inte i längden.  Och då fattar man ju att om det inte funkar att vi ska bibehålla vår höga standard och låta andra vara fattiga och leva i misär, då är det vår standard som får sänkas. Eller så får man väl vara ärlig och säga att jag skiter i om folk har det för djävligt och att bomullsodlare dör i cancer p g a besprutade odlingar och att barn får jobba fjortontimmarspass för skitlöner i textilindustrin, det viktigaste är att jag ska kunna köpa en ny t-shirt för 79 kronor på H&M om jag känner att det är viktigt för min personliga utveckling. Säg det och stå för det så respekterar jag det mer än folk som säger sig värna om miljön och sedan kommer med tusen halvlama ursäkter ("jamen om man bor i Sverige så MÅSTE man åka till solen på vintern för annars orkar man ju inte leva") för att inte förändra sitt beteende p g a bortskämda.

JAMEN TA OCH SUG PÅ DEN HÄR KARAMELLEN ETT TAG. Trevlig måndag, osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar