måndag 31 juli 2017

Sista inlägget i juli månad

Herregud, imorgon är det augusti. AUGUSTI. Kräftskivor och skolstarter och såna grejer som i och för sig inte direkt berör mig, men ändå. Lite höstigt känns det visst ändå? Fastän jag gormade igår att juni, juli och augusti, JA JUST DET, AUGUSTI, är sommarmånader.

Idag kom ett snällt barn med en lika snäll sambo och bar ner tre pallar värmepellets i källaren på ingen tid alls. Snälla människor som tränar för Toughest-lopp i höst är guld värda när man själv har lite småkrämpor. Jag har ett konstig överbelastat senfäste i höger arm som inte vill ge med sig. Det är alltså inte tennisarmbåge utan något annat som inte har något namn och som är så ovanligt att man "inte ser det varje år precis", som sjukgymnasten sa innan han fick börja bläddra i pärmar och böcker för att hitta någon lämplig övning. Har gjort dessa övningar till leda men riktigt bra blir det inte ändå, så det här är kanske också någonting man får "lära sig att leva med". Och min man har vrickat en fot och haltar omkring värre än Raskens efter att han gett bort sina storstövlar till Johan Klangen. Han - min man alltså -  är dock ute och klipper gräset nu. Själv har jag bakat vaniljbullar som var to die for om jag får säga det själv.

Ska snart masa mig ur soffan och åka och träna Nose Work med Remus, tax med rätt att döda. Nose Work är, för er som inte vet det, när hunden lär sig söka efter specifika dofter. I just sporten Nose Work är det eukalyptus, lagerblad och lavendel man söker efter, men själva inlärningen är densamma oavsett om man vill lära hundarna leta efter knark eller kantareller eller andra för hunden neutrala dofter. Jag tycker det är jättekul men kommer med största sannolikhet aldrig att tävla i det (trots att jag är en tävlingsmänniska) eftersom jag inte gillar att det ska avgöras på tid och inte utifrån metodik. Tycker det är mycket roligare att se hur hundar klurar och löser problem snarare än att det ska gå så fort som möjligt, men därom råder det ju delade meningar. Som aktiveringsform är det dock jättekul och enkelt och kräver väldigt liten insats av föraren till skillnad från spår och sök och uppletande och andra grejer. Perfekt för lata dagar med andra ord.

Ja, det var väl allt för idag då. Imorgon blir det islandshästar, tjoho!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar