fredag 28 juli 2017

Städsemester?

Igår städade jag ur det skåp där vi haft några korgar med leksaker att plocka fram när barnbarnen varit på besök. Rejäla och tidlösa grejer grejer i stil med byggklossar, Briotåg, små plastdjur och träpussel. Nu har barnbarnen dock kommit upp i en ålder då de hellre roar sig med mikrochip och skärmar, så nu åkte allt utom Lego ner i källaren. Passade även på att röja i en kista där vi förvarar gästsängkläder och slängde ett gäng sladdriga kuddar och trådslitna lakan som ingen ändå använder, vek ihop allt annat snyggt och prydligt och plötsligt gick kistan att stänga istället för att stå med halvöppen mun och blotta sitt innandöme.

Fortsatte idag med att städa bilen. Plockade ut allt (och när man tränar hund är det rätt mycket prylar som man ständigt transporterar mellan A och B) och dammsög, spolade av mattor och torkade rent alla ytor. Det var...eh, välbehövligt. Fick sedan feeling på riktigt och rev ut allting ur badrumsskåpet under handfatet, skruvade isär avloppsrör och vattenlås i sina beståndsdelar och befriade det från ett ton äckligheter.

Känner mig nu helt orimligt nöjd med mig själv. VEM ÄR JAG?

2 kommentarer:

  1. Och du sparar leksakerna till vem?

    Men jag blir imponerad över att du kör en Ernst och rensar avlopp själv. Du som har en karl och allt :). Jag brukar locka husse med middag mot en rensning. Funkar jämt. Jag är nämligen benägen att kräkas när junket fran avloppsbrunnen ska tas upp. Jag har visserligen gjort det när jag var tvungen men helst lejer jag bort det. Och husse är väldigt förtjust i min mat, so win-win som man säger.

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju jobbat på ett sjukhustvätteri, och där blev jag nog rätt immun mot äckligheter. Kände dessutom att jag låg lite efter när det kom till hjältedåd eftersom min man plockade bort ett jättestort getingbo och tog död på dess invånare. "Vill du se det" frågade han mig och jag bara "MEN ÄR DU GALEN, HAR DU INTE SETT THE SHINING"??? :D

      Radera