onsdag 19 juli 2017

Jag hjärta bibliotek, inget nytt under solen med andra ord

Sitter här och gör semesterplaner, d v s reserverar böcker på biblioteket. I min telefon, Samsung, finns en funktion som heter MEMO som väl motsvaras av Notepad i datorvärlden och säkert heter något skitfräsigt om man har en skitfräsig telefon. Men alltså ett litet digitalt anteckningsblock där man, medan man är på språng för det förväntas man ju vara från arla till särla, kan notera viktiga saker som inte får glömmas. Jamen eftersom man ändå har rättat in sig i ett system där man alltid har telefonen på max en armlängds avstånd så tycker jag att nästan allting som kan skötas med telefonen ju är rätt smidigt, jämfört med om man skulle behöva ta sig till en fysisk plats eller gå och sätta sig vid en dator, starta, logga in, vänta hundra år som man ju ofta får göra eftersom moderna datorer har en hemlig agenda med uppdateringar som ska installeras stup i kvarten.

Så varje gång jag hör talas om någon bok som verkar bra så lägger jag till den i min lista, och sen går jag in på bibliotekets hemsida och reserverar titeln, alternativt laddar ner den som e-bok om det finns. ÄLSKAR E-BOK! Visst, inget slår att bläddra i en fysisk bok...men e-bok är ju så smidigt. Herregud vad man har släpat på tunga väskor och kassar och sånt bara för att man alltid vill ha med sig böcker, eftersom det ju faktiskt är rätt obehagligt att ens tänka tanken på att hamna i en situation där man "inte har någonting att läsa". VAD GÖR MAN DÅ LIKSOM? Den tiden är nu ett minne blott, det enda man behöver tänka på nu är väl att man måste se till att ha en laddare. Och ström förstås. När jag satt strandad på Göteborgs centralstation på grund av bombhot i vintras till exempel. Eller så dramatiskt var det ju inte, det var mest en massa väntan. Då är det inte så kul att ha typ 17 % batteri och inte veta när man kommer till ett eluttag nästa gång, OCH DÄRFÖR INTE KUNNA LÄSA SIN E-BOK MEDAN MAN VÄNTAR. Tycker gott någon kan uppfinna ett batteri som varar som hos en Nokia 3310, den laddade man väl typ en gång i veckan max? Ja, sen gjorde man i och för sig ingenting annat än ringde och sms:ade och även det i begränsad omfattning eftersom det var så dyrt, men ändå. Tekniken borde väl gå framåt så att även batterierna matchar de moderna telefonernas kapacitet? Tycker det enda man gör nu är irrar omkring och bara Är det någon som har en laddare...? Kan jag lägga min telefon på laddning här...? Nej, det gick inte för min telefon var urladdad... Fixa detta, någon. Tack.

Ja, nu skulle det ju inte handla om det, utan om min boktipslista. Har genomlevt en rätt så hektisk period i kombination med att boktipsen strömmat in, så min lista över böcker jag vill läsa är för stunden...rätt lång. Oöverskådligt lång. Men nu har jag i alla fall reserverat ett gäng så att jag kan stryka några titlar. Var dessutom först i kön på samtliga och eftersom biblioteken här i nordöstra Skåne samarbetar på ett så förnämligt sätt så räcker det att någon bok finns på någon av de 35 fysiska biblioteken i denna region så transporteras den, givet att ingen annan står före i reservationskön, till min lokala bibbla pronto. Helt overkligt bra. Så de bör ju dyka upp typ i början av nästa vecka, detvillsäga lagom till semestern börjar. Detta är också helt overkligt bra. Längtet just nu: GIGANTISKT.

4 kommentarer:

  1. När jag växte upp var var familj de största kunderna pa det lokala biblioteket. Alla i familjen läste mycket och gärna.

    Jag undrar hur det funkar idag. Da var det ju personliga besök och riktiga böcker att bära hem. Skulle jag idag kunna beställa en e-bok fran ett svenskt bibliotek? Kostar det nat? Jag funderar faktiskt pa att investera i en padda. Jag gillar att läsa innan jag somnar och med en padda skulle det nog funka. Ljudböcker däremot skulle inte passa mig. Jag vill läsa, inte höra.

    PS. Du undrar inte varför jag slutade kommentera sa plötsligt :) ? Jo, nu gör du ju det. Det kommer en version pa min blogg sa smaningom (den bloggen som legat nere alltför länge).

    Annika

    SvaraRadera
  2. Annika! Long time no seen! Har ingen aning om hur det funkar med bibliotek för utlandssvenskar, men generellt är ju bibliotek så himla...hjälpsamma, så i min fantasi så säger de okej och jajamensan till allt. Vet inte om det är olika regler i olika kommuner, men hos oss funkar det så här: E-böcker är gratis att ladda ner, men man får bara "låna" 2 e-böcker per vecka. Efter en månad försvinner boken från ens digitala bibliotek (man får alltså inte böter om man glömmer lämna tillbaks den) och då får man låna om den ifall man inte var klar.
    Själv går jag och funderar på om jag skulle signa upp mig sån där e-boks/ljudbokstjänst typ bookbeat. Jag gillar ju att lyssna på ljudböcker också, fast det fick jag lära mig att gilla, är i första hand en läsare. Men jag tänkte att jag kanske skulle göra något vettigare än att bara lyssna på lokal-och skvalradion när jag kör till och från jobbet. Å andra sidan får man höra så mycket sjuka grejer på lokalradion som man aldrig skulle hört talas om annars, så jag får väl se hur jag gör i detta LIVSAVGÖRANDE BESLUT.
    Adressen till din blogg verkar ha försvunnit när jag bytte dator och alla mina bokmärken försvann. Maila om du inte vill lägga ut den öppet i kommentarerna, anna@sparkling.nu

    SvaraRadera
  3. Man kan ju bära med sig ett sånt där extrabatteri som innehåller ett par tre fyra telefonladdningar. Om man orkar. Mycket prylar blir det.
    Skulle du kunna tänka dig att dela med dig av din boktipslista månne?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju just det...man har ju inte lust att släpa runt på en hel teknikpark för att kunna läsa en bok. Smidigt ska det ju vara!
      Återkommer med boktipslistan!

      Radera