söndag 3 april 2016

Kalaskoma

Sitter här och lider av att helgen redan är slut, nyss var det ju fredag eftermiddag kan jag ju tycka, och jag kan ju också tycka att det är ju själve FAN att man ska behöva jobba så djävla mycket som man gör. Det där med 40 timmars arbetsvecka känns ju helt förlegat med tanke på hur mycket grejer som har uppfunnits för att allting ska gå snabbare och smidigare. Ändå jobbar och hetsar och stressar folk som idioter, och det känns som att alla har typ 60 timmar som ska tryckas in på de där 40 samtidigt som andra kan gå arbetslösa i åratal. There's something rotten in the state of arbetslinjen, sanna mina ord.

Ja. Idag var det i alla fall sjuårskalas för Adrian. Det gick väl bra, men man blir ju helt slutkörd efteråt. Det är någon kombination av kaffe, socker och höga barnröster som liksom suger musten ur mig och nu sitter jag bara här och är allmänt kraftlös. Har mycket skolarbete som jag borde ta tag i, men det går trögt. Jag har i alla fall krystat ur mig en hemtenta om "min pedagogiska grundsyn" som jag inte ens visste om att jag hade. Nu har jag en. Den är kanske lite mer vänstervriden än vad jag vill stå för som ett politiskt ställningstagande, men Marx är den av gubbarna som är lättast att omfamna, så att säga. Att utgå från att allting handlar om vem som har eller inte har känns ändå rätt så fundamentalt i min världsbild. Och herregud, det handlar om att snika åt sig 7,5 hp, inte att jag ska kandidera till det amerikanska presidentvalet. Tur, för där hade det nog varit rätt så kört. Hahaha.

Men nu är det tagelskjorta på i kursen i djurhållning. I pipelinen ligger ett projektarbete om kaniner, ett grupparbete om marsvin, en föreläsning och en diskussionsuppgift om sällskapsfåglar (har snappat upp att det är förlegat att använda uttrycket "burfåglar"). Den här veckan är jag dessutom borta varenda kväll och i helgen ska jag både gå och hålla hundkurs och sedan ska vi få långväga gäster på besök. Känns ju inte som att jag kommer att sitta och dega framför tv:n många sekunder precis.

Ska väl masa mig ut i köket och slänga ihop någon form av middagsmat nu. Hade ambitiösa planer som omfattade ugnsrostad pumpa och sötpotatis-och jordärtskockspuré, men nu blir det nog bara någon variant på köttochpotatisochsås. Jo, men jag jobbar på nyårslöftet om mer vegetariskt och det går hyfsat, dock ej den här veckan. Efter dagens frossande i våfflor så känns det dessutom som att det är SPÄKNING som gäller.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar