onsdag 20 april 2016

Mitt bästa städtips

Har MF (MansFritt) ikväll. Inte så att jag inte uppskattar min mans sällskap, vilket är tur eftersom vi lever under samma tak, men det här med egentid och att vara ensam hemma ligger mig synnerligen varmt om hjärtat. Jag har mycket egentid, men inte så ofta i hemmets lugna vrå. Inte så att vi går och trampar på varandra när vi är hemma, så nog kan jag sitta och glo ut genom fönstret en hel eftermiddag utan att säga flasklock om jag känner för det, något som jag gör påfallande ofta. Inte för att det händer så mycket utanför fönstret, men det är nog det som är grejen. Det är lite som att stirra in i ett akvarium. Fast istället för svärdbärare och slöjstjärtar så kanske det vandrar förbi en ko. Eller så sitter det en ekorre i tallen. De senaste dagarna har ringduvorna varit flitiga besökare. Annars är det mest träd, gräs och stenar på det hållet.

Ja, men i alla fall. JAG GILLAR ATT VARA ENSAM HEMMA, det var väl vad jag skulle komma fram till. Och ikväll är jag det. Vad "passar jag då på att göra"?

Städar.

Nu är det inte FULLT så patetiskt som det låter. Vi har torsdagar som städdag, men jag gillar som bekant att ligga i framkant och brukar därför överraska mig själv med att ta nån av mina delar (ja, vi har STRIKT UPPDELADE ansvarsområden när det kommer till städning, det här avspända "nä, men den som tycker det är stökigt städar" skulle never-ever funka hos oss pga jätteolika toleransnivå för stök och smuts) redan på onsdagen, ett knep som jag lärde mig av en kompis mamma för en massa år sen. Hon var i och för sig snäppet värre, för hon gick upp jättejättetidigt på fredagsmorgnarna, städade hela lägenheten, lämnade barn på dagis, jobbade på fabrik och så kom hon hem till en glänsande lägenhet och låtsades att någon annan hade överraskat med en storstädning (vilket aldrig skedde eftersom hon var ensamstående). Men jag tycker det är en så himla smart grej. För där kommer torsdagen och städningen hänger som ett illavarslande moln över tillvaron och man kommer hem och är trött och pustar över att det måste städas och så börjar man städa och man dammar och skurar och fejar och har sig, och sen är det bara badrummet (eller vilken del man nu väljer att så att säga för-städa) kvar, men DÅ! Är det ju redan gjort! Och så var man helt plötsligt KLAR och kan slänga sig i soffan och se reprisen av Biggest Loser eller nåt i den stilen. Funkar varje gång. I alla fall för mig.

Nu drog jag för-städningen lite värre, för jag plockade även undan allt som låg framme, bar ut grejer som ska till återvinning, tömde diskmaskinen och skurade diskhon och lite sånt där trist också. Så imorgon är det bara att svepa över hela skiten med dammtrasan, föreställer jag mig. DÅ KOMMER JAG LINDRIGT UNDAN, känner jag. Städa är så tråkigt. Tyvärr hatar jag stök och smuts något mer än städning, plus att vi har tre hundar vilket inte heller bidrar till att hemmet är så himla sterilt och välordnat, så städningen är ett väldigt nödvändigt ont. Det är då man får ta till Mamma Marjas Städtrick ovan. Men nu ska jag softa och lösa lördagskorsordet i DN. Ligger lite back där känner jag, men det är lugnt. Behöver inte ligga i framkant på alla områden precis.  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar