söndag 10 april 2016

German Shoodle?

När man är i hundsvängen får man ibland de konstigaste frågor. Fick till exempel förra helgen en fråga om Hilding verkligen var en renrasig tax, inte för att han var ras-otypisk utan "eftersom han var så lydig". Nyss blev jag uppringd av en person jag är ytterst flyktigt bekant med, som undrade om jag kände någon som hade en pudelhane. Trodde först det rörde sig om någon hund som sprungit bort, men då var det för att hen hade en bekant som hade en jättefin schäfer "fast inte riktigt renrasig" som hen "jättegärna ville para med en pudel", och kände jag kanske till någon? Frågade lite försynt varför och fick då till svar att hen "gärna ville ha en hund med pudelns egenskaper". Nu är jag väl inte strikt emot blandrasavel som sådan (hade ju varit lite märkligt med tanke på att vi har gatukorsningen Boris, men han är ju också ett paradexempel på hur olika rasers hälsoproblem inte på något vis förbättras bara för att man korsar in något annat: en kass gen är en kass gen om än i söta hundvalpar), men mitt förslag var rätt så barskt: vill man ha en pudel så kan man skaffa en pudel. Personen svarade då att den här bekantingen inte hade tänkt sälja utan ville bara ha "något som hen skulle behålla själv" och jag kontrade med en av mina kursare som så gärna ville ha en valp från sin trevliga Jack Russell och lät para den och den fick en kull på 14 valpar.
Så nä. Jag hjälper gärna om jag kan, men där gick min gräns. Over & out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar