måndag 25 januari 2016

Lotus Blues

Håller på med Lotus Blues av Kristina Ohlsson. Jag skulle verkligen vilja gilla hennes böcker för att hon 1. verkar vara en så smart och bra person (baserat på en intervju i "Dagens gäst" i P4 Extra häromveckan, och 2. ger ut en massa böcker i rasande takt, vilket är guld när man hittat en författare man verkligen gillar. Men tyvärr, tyvärr, mitt intresse är så himla svalt trots att jag verkligen försökt. Har läst ett par av böckerna om Fredrika Bergman tidigare, men kände att NÄE, hon intresserar mig inte, och hennes förehavanden med den där djävla Spencer orkar jag inte heller med, och hela den här sega utredningsgruppen med Alex Recht i spetsen får mig att gäspa käken ur led. Och advokat Martin Brenner, som den här boken handlar om, intresserar mig ännu mindre. Böcker där precis varenda karaktär antingen är osympatisk eller/eller fullständigt saknar igenkänningsfaktor känns ju som att de kan kvitta även om intrigen är okej. Och jag vet (tyvärr) att det finns folk som säger "baby" till varandra även i Sverige, men jag får utslag av sån dialog. Så nä. FÖRLÅT, Kristina. Har tragglat med den här boken i veckor nu, men kommer högst sannolikt att förpassa den till kategorin "ej avslutade" inom kort.


PS: Ger dock inte upp helt, har beställt nyutkomna Sjuka själar  på bibblan. Den ska utspela sig i Kristianstad, och då finns ju i alla fall en igenkänningsfaktor. Och ska inte handla om vare sig Fredrika Bergman eller Martin Brenner. Hoppet lever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar