fredag 22 januari 2016

Kunskap är en lätt börda att bära (men fan så dyr)

Harvar på i oxveckorna med snö och kyla och allsköns djävlighet. I morse var det tolv minus, men nästa vecka har det utlovats plusgrader. PLUSGRADER. Det är som ljuv musik för en snöhatare som jag.

Tur jag inte är sådär januarifattig som man tydligen ska vara nu. Anmälde mig nämligen i ett anfall av akademiskt övermod till en ny distanskurs, och den litteraturlistan var inte nådig. Fyra böcker var obligatoriska, alla på engelska och ASDYRA. Eller vad sägs om tusen spänn för det litterära mästerverket (måste det vara) The Welfare of Dogs? Åttahundra styck för syskonen i samma serie The Welfare of Cats och The Welfare of Horses (kursen handlar om djurhållning). Är tacksam att den fjärde boken i serien, The Welfare of Laboratory Animals, åtminstone inte var obligatorisk. Den fjärde obligatoriska var en tegelsten som handlade om transport av boskap, men den kostade bara typ 357 kronor så den kändes ju nästan gratis i sammanhanget. Men alltså fatta detta, TVÅTUSENSEXHUNDRA KRONOR för tre böcker, och då är de inte ens inbundna. Inte ens kungen har så dyra böcker. Dom får man nog läsa med andakt känner jag.

Nu råkar det vara så att mitt fackförbund Unionen är så bussiga att de ersätter omkostnader för kurslitteratur även om man bara studerar för nöjes skull. Fast maxbeloppet är "bara" 3200 kronor per termin. Det hade ju gått jämnt ut och varit alldeles otroligt förnämligt om det inte var så att kursen jag tydligen älskar att hata, GRUNDKURS I PEDAGOGIK som alltså fortsätter den här terminen, hade hostat upp en litteraturlista lika lång som Amazonfloden, så där rök ytterligare en påse pengar. En bok heter "Pedagogisk filosofi" och jag känner redan på mig att den kommer att bli en hatbok av stora mått. Bläddrade lite i den igår och jodå, mycket riktigt, nu är det nya gubbar som ska tycka till om världen och hur den är beskaffad och varför. Namn som fladdrade förbi var Rousseau, Kant, Locke och så, favorit i repris, KARL MARX. Honom blir man visst aldrig av med.

Jo, jag är fullt medveten om att man kan låna böcker på biblioteket, men när det kommer till kurslitteratur så bär det mig emot. Alltså inte av principskäl, men jag hatar stressen att inte veta om man kan få tag på böckerna i tid, att det alltid är kö och att det aldrig går att låna om eftersom det är andra som köar otåligt för det enda exemplaret. Så då är det bara att langa upp plånboken och se glad ut. Det drabbar ju dock ingen januarifattig dårå.

I övrigt undrar man om folk är riktigt kloka. När jag läste en distanskurs i höstas fick man reda på i oktober att det skulle vara tenta den 14 januari och att man fick göra denna tenta när man ville under dagen, men från det att man startat så hade man tre timmar på sig. Ja, då var det väl nån som redan i oktober började jämra sig över att hen skulle jobba den 14 januari och då kanske "inte orkade göra tentan på kvällen" och dessutom ville kunna ha en hel helg på sig. Kände att jag ville ryta MEN TA SEMESTER DÅ, men att tiga är guld så jag avstod från att lägga mig i den debatten. Kan säga såhär i efterhand att det gick alldeles utmärkt att jobba på dagen och göra tenta på kvällen. Ingen stress förutom när de där tre timmarna började ticka igång och första frågan verkade som att den tillhörde en helt annan kurs (som jag inte gått), men det hade det ju blivit oavsett om jag varit ledig eller ej.

På kursen i djurhållning stod det redan när man anmälde sig att det var en distanskurs med en fysisk träff på universitetet som avsåg själva examinationen. Ja, då är det väl REDAN nån pellejöns som undrar om hen inte kan få göra tentan i sin hemstad istället eftersom det blir så långt att åka. Javisst, frågan är ju för all del fri, men jag känner att om man anmäler sig till en kurs så får man väl liksom lite köpa det upplägget som finns. Hade blivit SKOGSTOKIG om jag hade varit lärare och folk hade hållit på och velat ändra och att man skulle göra undantag för dom stup i kvarten.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Problemet med världen är att folk är så djävla dumma och lata. Nu ska den här smarta och strävsamma äta sin fredagssemla från Café Sandhem i Vä, som har de godaste semlorna i hela världen. Är tyvärr inte sponsrad, för det är långt ifrån de billigaste men såhär i oxveckorna får man fan i mig UNNA SIG ETT OCH ANNAT. Over & out.



1 kommentar:

  1. Skrattar så det kommer lite kiss! Tänk att det alltid är någon som ska ändra på så enkla saker, som dessutom är satta redan innan kursstart och bör invägas vid anmälan.

    Och jag förstår precis det där med kurslitteraturen. Har inte heller nerver att låna. Köper begagnar så långt det går, och har dessutom kört på med böcker som varit nåt år gammalt. Jag vet med mig att jag ändå sällan mal allt man ska läsa, så jag tänker att de där ändrade raderna jag får för några extra hundringar är det inte säkert att jag skulle läst ändå...

    SvaraRadera