fredag 7 februari 2014

Fågelmat med mera

Härförleden hörde jag på radio att det bara är en myt det där att om man väl har börjat mata småfåglar så måste man fortsätta med det hela vintern "för annars dör dom", och jag bara brölade AMEN HERREGUD rakt ut över ratten. Fast det var väl bra att den "myten" blev avlivad då, men alltså allvarligt, är det någon som verkligen TROR att evolutionen gynnar arter som resonerar att "här finns det mat, här stannar vi, ojdå, nu tog maten slut men vi stannar ändå kvar, men hoppsan, där dog vi visst, TOO BAD". Skulle inte tro det, va. Och hur många har på riktigt sett ett rensat fågelbord där svaga och utmärglade fågelstackare ligger på marken under och bara viskar fram små pip efter hjälp till den människa de på något outgrundligt sätt förstått förser dem med föda? Nä, just det, ingen. För när maten är slut på ett ställe så flyger man vidare någon annanstans och letar vidare. Sådan är småfåglarnas, och alla andra arters också för den delen, agenda. Om nu någon mot förmodan fortfarande inte begriper det alltså.

På tal om det. Igår satt vi och diskuterade påsken hemma och jag hävdade att det hör till allmänbildningen att känna till att påskdagen infaller första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen, men min man påstod att det var 1800-talsallmänbildning och ingenting som en modern människa bryr sig om. Försökte dräpa honom med att täppa till luckorna i hans moderna allmänbildning genom att vidarebefordra det faktum att fettisdagen infaller 47 dagar innan påsk och att pingsten (som firas till minne av att den helige Anden gav sig tillkänna inför apostlarna, vilket få icke troende verkar känna till) firas 50 dagar efter påsk, men jag kände att min 1800-talsapproach snarare fick mer tyngd än att jag fick möjlighet att trycka till honom rent kunskapsmässigt. Sen när är det fel att kunna saker nu helt plötsligt?

1 kommentar: