onsdag 25 juli 2012

Präktighet vs slöhet

Idag är det den 25:e. Löning alltså, och det är med andra ord även dags att betala sina sura röv-räkningar. Just nu känner jag mig dock som kapten Haddock i Tintin när han utsätts för frestelser. Detta brukar illustreras med att det sitter en ängel på hans ena axel som säger "Låt bli" och en djävul på andra axeln som menar på att man inte behöver lyssna på ängeln. Ungefär så har jag det nu. Gillar inte att skjuta upp saker till morgondagen, men det är ju så sabla trist att betala räkningar och jag känner mig helt enkelt oinspirerad. Varmt är det också (jo, man får visst gnälla på värmen). Speciellt i arbetsrummet på ovanvåningen när solen har gassat på taket hela dagen, vilket den har idag. Dessutom är det snart läggdags, eller ja, det var väl kanske att ta i en smula för klockan är inte ens åtta. Men ni hör själva. Det kommer inte att betalas några räkningar idag. Även om det egentligen inte tar speciellt lång tid egentligen. Har dessutom precis predikat för både kreti och pleti om det här med att skjuta upp tråkiga saker som man intalar sig att man "inte hinner" är rent nonsens i nio fall av tio, för när man sen väl gör det så tar det kanske en kvart. På sin höjd. Men även solen har sina fläckar som ni märker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar