lördag 14 juli 2012

Build 'em up, tear 'em down

Innan satt jag och googlade efter ett recept på omelett med enbart äggvita eftersom serietillverkningen av smultronparfait genererar äggvitor i en aldrig sinande ström och det finns gränser för hur mycket maräng man kan baka.Om jag hade haft en stor rostfri skål så hade jag kunnat göra franska chokladmaränger, men det har jag inte. Jo, en, men det är hundarnas vattenskål och det känns lite sådär att stå och vispa marängsmet i vattenbad i den, även om den är aldrig så diskad. Note to self: Titta efter stor, rostfri skål på nästa loppis.

Hur som helst, när jag googlade på äggviteomelett så hamnade jag på något bodybuildarforum. Och där var det en som hade köpt en dunk äggvita och undrade hur den skulle tillagas, för "fram tills nu har jag druckit typ 4-6 dl om dagen rått" och då trodde man ju i sin enfald att den här personen ville laga till det för att det var så djävla ÄCKLIGT att gå och klunka i sig dessa enorma mängder av rå äggvita dag ut och dag in, men nejdå, då var det för att kroppen tydligen inte tog upp mer än 50 % av proteinet i den råa äggvitan. Ja, i alla fall så var det en massa som frågade om var man kunde köpa äggvita på dunk, för "det var ju så jobbigt att hålla på och knäcka en massa ägg".

Amen HERREGUD! Här ska folk bygga upp kroppen så de ser ut som Hulken, och så orkar de inte ens knäcka några ägg. Att stå på ett gym och lyfta hundratals kilo med skrot timme ut och timme in är uppenbarligen inga problem, men att separera vita från gula är tydligen en bodybuilders absoluta Akilleshäl. Så nu vet ni det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar